مجموعه اى از راهنماييى هاى ضرورى جهت ساخت بويله كه توسط سايت كارپ فيور ارائه شده است ، بويله ها غذاهايى اختصاصى سازى شده جهت كپورگيرى ،  و سرشار از تركيبات مغذى هستند. در اين مقاله ما مبناى ساخت بويله را توضيح مى دهيم و براى شروع يك رسيپى بمب اما ساده را به شما ارائه مى كنيم. بحث ساخت بويله بسيار گسترده است و در ادامه مقالات به جزييات بيشترى خواهيم پرداخت. اما در ابتدا شما بايد با مبانى ساخت بويله اشنا شويد.

وقتى اقدام به ساخت بويله كنيد مواد شما داراى دو بخش اصلى خواهد بود : مواد خشك و مايعات. كه اين دو با هم به شكل يك خمير مخلوط شده و بعد از جوشيدن به بويله (جوشانده) تغيير نام مى دهد.

مواد خشك
مواد خشك نزديك به ٨٠ درصد بويله را تشكيل مى دهد و شامل آردهايى چون : پودر ماهى ، پودر كريل ، پروتيين وى ، پودر خون ، آرد سويا ، آرد سمولينا ، آرد گندم ، غذاى پرنده ، آرد ذرت ، آرد نخود و موارد مشابه مى شوند كه ليست آنها مى تواند بى انتها باشد و تنها محدوديت قوه تخيل فرديست كه بويله مى سازد.

مايعات
بخش مايعات بويله در حكم نگهدارنده مواد خشك به شكل بويله بوده و آرايش ٢٠ درصد مواد ديگر را تعيين مى كند. بهترين نگهدارنده مواد بويله كه در دسترس همه مى باشد تخم مرغ است كه داراى منابع غنى ويتامين و پروتيين مى باشد. از ديگر مايعات بويله مى توان به مواردى چون : روغنها ( حيوانى و گياهى ) ، روغنهاى ضرورى ، مواد غذايى مايع ، آمينو اسيد و ليكوييدهاى ويتامين اشاره كرد. همچنين در صورت استفاده بخشى از بيشترين جذابيت بويله از سمت اسانسها و رنگهاى مايع است.



ابزار ضرورى جهت كار

چندين وسيله هستند كه براى راحت تر شدن كار رول كردن بويله به آنها نياز خواهيد داشت.
تنفگ سوسيس كن
لوازم مختلفى براى سوسيس كردن خمير مورد استفاده قرار مى گيرد ، مثل دستگاهاى اتوماتيك ، سيلندرهاى بادى ، چرخ گوشت و تفنگ دستى چسب اكواريوم. همه اين ابزار نياز به يك نازل قيفى شكل دارند به طورى كه باید قطر سوسيس بدست امده با آن ،با قطر شيارهاى تخته بويله مچ شود. اگر اين هماهنگى حاصل نشود در آخر كار شما بويله هايى زيتونى شكل و يا دامبل شكل خواهيد داشت. به محظ اينكه قطر نازل تصحيح شود ، شما قادر خواهيد بود بويله هايى به شكل كاملا گرد درست كنيد كه براى همه آشناست.
تخته بويله
بسته به سايز بويله اى كه در نظر داريد تخته ها در قطر هاى متفاوت از ٨ ميليمترى تا ٢٤ توليدشده و در دسترستان هستند. من سايز ١٨ را ترجيح مى دهم چرا كه پاسخگوى بيشتر نيازهاى كپورگيرى من است ، و مى توانم اين بويله ها را توسط بويله شوتر تا فواصل نسبتا دورى پرتاب كنم.

مخلوط كردن مواد
پيشنهاد ما به شما اين است كه تمام مواد خشك را تا رسيدن به يك پودر همگن مخلوط كنيد ، اين فراورده با نام بيس ميكس شناخته مى شود ، ماده اى كه به عنوان بخش اصلى ساخت بويله استفاده مى شود. به محض انكه بيس ميكس مورد نظرتان را تهيه كرديد ، مايعات مختلف بايد با هم مخلوط شوند تا مايع اصلى خمير آماده شود. تمام مايعات بايد به ميزان مشخصى نسبت به مواد خشك اضافه شوند. اگر مايعتان بيش از حد شود ممكن است خميرتان شل شود و مراحل سوسيس كردن و رول كردن آن دشوار شود، و اگر مقدار آن كم باشد خميرتان سفت و خشك شده رول كردن آن دشوار و خمير حالت شكننده به خود مى گيرد.  و احتمالا بويله هايتان ترك مى خورند. بهتر است مايعات و مواد خشك هر يك به صورت جداگانه مخلوط شوند و سپس مواد خشك تا جايى به مايعات اضافه شوند كه خمير به حدى برسد كه ديگر به دست نچسبد.
اگر از مايعاتى كه كارخانه هاى طعمه سازى توليد مى كنند استفاده مى كنيد ، معمولا مى توانيد نسبت مناسب مصرف آنها را بر روى برچسب محصول بيابيد. اگر استفاده از مايعات فروشگاههاى ديگرى را تجربه مى كنيد ، بيشتر از ٢٠ ميلى ليتر به ازاى يك كيلوگرم مواد خشك اضافه نكنيد ، به استثناى تخم مرغ كه ممكن است در سايزهاى متفاوت باشد  اما به طور تقريبى ده تخم مرغ جهت استفاده يك كيلوگرم بيس ميكس مناسب خواهد بود.


1-شكل دمبلى بويله
قطر سوسيس از قطر تخته بويله كمتر است.
2-بويله گرد
قطر سوسيس با قطر تخته بويله مچ مى باشد.
3-حفره داخل بويله
قطر سوسيس از قطر تخته بزرگتر است يا خمير خشك شده است.
4-خمیر خشك
بويله ترك مى خورد.

يك دستور پايه ساخت بويله

اگر مشتاق به فراگيرى جزييات كار هستيد و مى خواهيد در كار ساخت بويله تجربه كسب كنيد ، اين رسيپى ابتدايى يك نقطه شروع خوب براى شما خواهد بود، ماهيگيران كمى هستند كه فرمولهاى موفق ساخت بويله خود را با شما به اشتراك بگذارند و به همين دليل شما خود بايد دست به كار شويد و با جمع آورى سرنخها و اطلاعات مفيد به فرمول منحصر به فردتان دست يابيد، و با روش آزمون و خطا كشف خواهيد كرد كه چه موادى در آبهاى هدفتان براى شما كار مى كنند كه خود بخشى از جذابيتهاى رشته كپورگيريست!

روش ساخت يك كيلوگرم بويله

بيس ميكس ( مواد خشك )
٣٥٠ گرم پودر غذاى پرنده
١٥٠ گرم آرد سمولينا
١٠٠ گرم آرد سويا
١٠٠ گرم غلات فراورى شده صبحانه ( به شکل پودر شده )
١٠٠ گرم آرد ذرت
٥٠ گرم آرد بادام زمينى بو داده
٥٠ گرم آرد جوانه گندم
٥٠ گرم پودر شير خشك بچه برند نيدو
٥٠ گرم شاهدانه پودر شده


مايعات
١٠ تخم مرغ بزرگ
٢٠ ميلى ليتر امينو اسيد
٥ ميلى ليتر شيرين كننده و يا ده عدد قرص شيرين كننده ( مى توانيد از بتايين و يا ملاس نيز استفاده كنيد )
٢٠ ميلى ليتر روغن تخم كتان

روش ساخت :

مواد خشك را بخوبى مخلوط كنيد:
با دقت مقدار تمام مواد را اندازه گيرى كنيد و آنها را در يك ظرف بزرگ بخوبى مخلوط كنيد. ريزه كارى يكى از كليدهاى موفقيت در ساخت بويله است.

مايعات را با هم مخلوط كنيد :
در يك كاسه ديگر ده تخم مرغ را بشكنيد و بخوبى هم بزنيد ، مى توانيد براى دستيابى به يك مايع يك دست از يك همزن برقى استفاده كنيد. از يك سرنگ بزرگ براى اندازه گيرى دقيق مقدار آمينو اسيد استفاده كنيد و آن را به تخم مرغها اضافه كنيد ، مابقى مايعات را اضافه كنيد حتما روغن تخم كتان را در پايان كار اضافه كنيد. بخوبى هم بزنيد تا كاملا مخلوط شوند.

نكته: شيرين كننده ها در مدلهاى متنوعى در دسترس هستند ، ( پودرى ، مايع و كپسول ) ؛ هركدام را انتخاب كرديد ، قبل از اضافه كردن به مواد خشك مطمعن شويد كه بخوبى در مايعات شما حل شده باشد. روغنها را هميشه در آخر اضافه كنيد چرا كه باعث جدا شدن آب و مايعات ديگر مى شوند. در حالى كه مشغول مخلوط كردن مايعات با يك قاشق بزرگ هستيد ، مواد خشك را به آرامى به مايعات اضافه كنيد تا مطمعن شويد روغن به تمام قسمتهاى مواد خشك رسوخ مى كند.



شكل گرفتن خمير :بيس ميكس را به آرامى به مايعات اضافه كنيد ، و با يك قاشق بزرگ چوبى هم بزنيد تا گوله نشود ، به محض آنكه خمير سفتى لازم را پيدا كرد شروع به ورز دادن آن با دست كنيد. زمانى كه خمير ديگر به دستتان نمى چسبيد و مى توانستيد بدون آنكه خورد بشود آن را در كف دستهايتان گرد كنيد ، آماده سوسيس كردن است. سعى كنيد زودتر و قبل از آنكه سفت بشود خميرتان را رول كنيد.


نكته: اگر نمى توانستيد بلافاصله خميرتان را رول كنيد حتما آن را در  يك سلفون آشپزى بپيچيد تا خشك نشود.


رول كردن بويله :

من از يك تفنگ خمير سوسيس كن با يك نازل ١٨ ميليمترى و يك تخته بويله ١٨ ميليمترى استفاده مى كنم تا بويله هايم بخوبى گرد شوند. به سادگى مقدارى خمير را به شكلى در آوريد كه براحتى داخل سيلندر تفنگ شود ، نازل را ببنديد ، و تعدادى سوسيس درست كنيد. به اين كار ادامه دهيد تا جايى كه كل خمیرتان را به شكل سوسيس در آوريد.

پروسه رول كردن كمى دشوار است ، و مرحله اى است كه بسيارى از ماهيگيران پس از اولين تلاش بيخيال آن مى شوند. بويله هايتان را با تخته خود رول كنيد ، در طى اين مرحله بايد سرعت عمل داشته باشيد تا سوسيهاى خمير خشك نشود.

نكته: مطمعن شويد كه تخته بويله تان بر روى يك سطح تميز و ثابت قرار گرفته باشد ، با انداختن يك تكته لاستيك ضد ليز خوردن از حركت كردن تخته به هنگام رول كردن سوسيسها جلوگيرى كنيد. ( مى توانيد از چند تكه چسب دو طرفه استفاده كنيد )

در هنگام استفاده از ميكسهاى روغنى مجبور خواهيد بود دفعات بيشترى تخته بويله را تميز كنيد ، چرا كه احتمال ليز خوردن و گير كردن بويله ها در آن بيشتر مى شود. براى شروع هر بار تنها يك سوسيس را رول كنيد تا چم و خم كار دستتان آيد. وقتى به اندازه كافى تجربه كسب نموديد خواهيد آموخت كه چگونه چند عدد سوسيس را همزمان رول كنيد- كه باعث افزايش سرعت كارتان مى شود.

نكته: اگر تخته بويله تان بخوبى در جاى خود ثابت نشده باشد ، بويله هايى بالشتى شكل و يا دامبل شكل خواهيد داشت ، به هر حال اگر قصد طعمه پاشى با تيركمان و يا بويله شوتر را نداشته باشيد ، نيازى به نگرانى گرد نشدن تمام بويله ها نيست. پس بسته به روشى كه براى طعمه پاشى استفاده مى كنيد مى توانيد مى توانيد به راحتى بويله هاى دامبل شكل را به همان صورت استفاده كنيد.

جوشاندن:زمان جوشيدن بويله بسيار مهم است ، قطعا نمى خواهيد تمام مواد مغذى و ويتامينهاى بويله خود را نابود كنيد ولى مطمعنا مى خواهيد كه بويله شما به استحكام لازم برسد. من بويله هاى ١٨ ميليمترى خود را در دسته هاى كوچك به مدت ٩٠ ثانيه مى پزم. هميشه آب را در حال جوشيدن نگه داريد ، اگر جوشيدن آب متوقف شود كمى زمان بيشتر به بويله هاى در حال پخت بدهيد تا آب دوباره شروع به جوشيدن كند.

نكته: در حين جايجايى بويله ها از ظرف آب جوش مراقب باشيد چرا كه نرم هستند و ممكن است به راحتى خورد شوند. مى توانيد از يك الك براى جابجايى سريع آنها از داخل آب جوش به سبد خشك كردن ، استفاده كنيد.



خشك كردن : اجازه دهيد بويله ها به مدت يك تا دو روز در سبد خشك شوند و سپس براى حفظ تازگى و ماندگارى بهتر آنها فريز كنيد ، چرا كه ما در بيس ميكس خود از هيچ نگه دارنده اى استفاده نكرديم. بويله هايى كه در جريان هوا خشك مى شوند براى برنامه هاى طولانى گزينه مناسبى هستند. به سادگى با خيساندن آنها در يك مايع مخلوط بويله ها دوباره اكتيو نموده و پارامتر جذابيت آنها را تقويت كنيد.
نكته: اگر به سبد خشك كردن دسترسى نداشتيد مى توانيد از حوله هاى قديمى ، سبد ميوه و يا جعبه هاى مختلف استفاده كنيد.

كلام آخر:
اميدوارم مطالب فوق شما را در كسب تجربه جهت ساخت بويله هايتان بخوبى يارى كند. بهترين پاداش ، پس از زحمت و تلاش تهيه بويله در آشپزخانه ، گرفتن يك كپور محشر با بويله خودتان است . تا ديدار بعدى به اميد صيد بزرگترين كپورها.

نوشته : رضوان ولد
رسيپى : بامبى كروگر


برگرفته از سايت :
ترجمه : حسين وفا