بهترين طعمه هاى تابستانى كپور

در تابستان ماهيگيرى براى صيد كپور در مقايسه با فصل زمستان بسيار متفاوت تر است. دليل اين امر اين است كه كپورها موجودات خون سردى هستند ، و متعاقب افزايش دماى آب ، دماى خون آنها نيز افزايش يافته و متابوليسم  كپور به طرز چشمگيرى فعالتر مى شود. در ماههاى تابستان كپورها بسيارپر جنب و جوش هستند ، و با گشت زنى به دور درياچه و رودخانه به جستجوى غذا مى پردازند. اصولا در خلال تابستان زمان تغذيه كپورها نيز تغيير مى كند ، بطور اساسى در كل طول سال كپورها در لحظه روشن شدن هوا بشدت مشغول تغذيه مى شوند. و به همين دليل اين زمان بهترين هنگام براى مشاهده و مكانيابى كپورها مى باشد ، اما يقينا اهميت اين موضوع در طى ماههاى گرم سال بسيار بيشتر است. ممكن است آنها را به راحتى پيدا كنيد ، اما صيد آنها در ميانه روز مسئله اى كاملا جداست و مى تواند بسيار دشوار باشد. دليل اين امر اين است كه ميانه روز در فصل تابستان معمولا به معناى گرمترين لحظات روز مى باشد ، و به همين ترتيب دماى بدن كپورها نيز هماهنگ با آب افزايش مى يابد ، از همين رو آنها بيشتر ترجيح مى دهند در قسمتهاى كم عمق حمام آفتاب بگيرند ، و يا در لابلاى علفها استراحت كرده تا آنچنان انرژى مصرف نكنند. اما با كم شدن نور خورشيد توليد اكسيژن توسط بسترهاى علفى متوقف شده ، و بلعكس گياهان داخل آب شروع به جذب اكسيژن مى كنند ، كه به طبع چنين محيطى براى كپور مطلوب نخواهد بود ، و اصولا در اين مواقع كپورها از سرپناه خود خارج شده و به جستجوى غذا در ديگر قسمتهاى آب مشغول مى شوند.



اين بدان معنى نيست كه شما در طول شب يا روز در قسمتهاى علفى نمى توانيد كپورى صيد كنيد. همه چيز به طور كامل به شرايط آبى كه در آن قلاب مى زنيد بستگى دارد ، چراكه رفتار كپورها در محيط هاى مختلف متفاوت است. پس كليد واقعى كشف اين راز مطالعه و تحقيق در مورد فعاليت كپورهاست. مى توانم چندين مورد از جلساتى كه در آبهاى بسيار دشوار و بزرگ ماهيگيرى مى كردم را مثال بزنم ، جلسه اى كه به دنبال صيد گله اى از كپورها در خليجى مملو از علف بودم. در طول شب خبرى از توك ماهى نبود ، با اينكه مطمعن بودم آنها آنجا هستند ولى معلوم بود از آن منطقه  بيشتر به عنوان محلى براى استراحت استفاده مى كنند تا جايى براى يافتن غذا. ما تنها زمانى موفق به دريافت توك مى شديم كه هوا بطور قابل ملاحظه اى تغيير مى كرد. خوب با تغيير رفتار و زمان تغذيه كپورها ، عادات غذايى آنها نيز تغيير مى كند. با افزايش نور خورشيد و بالا رفتن دماى ، علفهاى داخل آب شروع به جان گرفتن مى كنند ،و نعمتهاى فراونى چون لارو حشراتى كه از تخم خارج مى شوند ، صدفها و حلزونها شروع به فعاليت مى كنند. و بدين ترتيب اين منابع طبيعى مغذى و سرشار در دسترس كپورها قرار مى گيرد ، و با تغذيه از آنها حجم بالايى از خوراك مغذى نسيب شان مى شود. من گاهى به ميان علفهاى كناره آب مى روم ، و يك دسته از آنها را از آب خارج مى كنم ،  لابلاى آنهاهمواره  آكنده از منابع طبيعى سرشار و مغذيست ، حلزونهاى آبى ، لارو حشرات  و ميگو ها وجب به وجب علفها را پوشانده است.



در طول تابستان اغلب ممكن است متوجه حضور و تغذيه ماهيها در لايه هاى سطحى آب شويد ، اما گرفتن توك از آنها هيچ گاه ميسر نمى شود. اغلب دليل اين موضوع عادت كردن كپور به رژيم غذايى طبيعى و مطمعنى است كه به وفور در دسترسشان قرار دارد ، مثل صدفها ، ميگو ها و بسترهاى پر از كرم خونى ، و اين امر دليل بى توجهى آنها به طعمه شماست. اما مى توانيد با انتخاب طعمه درست شانس خود را تا حد قابل ملاحظه اى افزايش دهيد. طعمه پاشى در تابستان مى تواند اقدام تعيين كننده اى باشد ، بشرطى كه بتوانيد بسترهايى كه ماهى براى تغذيه به آنها سر مى زنند را انتخاب كنيد و بصورت مستمر آن مناطق را طعمه پاشى كنيد تا بلاخره كپور به روى طعمه هاى هايتان هدايت شود. طعمه هاى ريز مثل دانه ها و غلات پخته شده مى توانند برگ برنده اى در فصل تابستان باشند ، چرا كه اين موارد شباهت بيشترى به منابع غذاهاى طبيعى كپورها دارند و از طرف ديگر كپورهاى فعال را براى مدت طولانى مشغول چريدن در منطقه اى خاص مى كند. من به يك تركيب كلى غلات و دانه هاى پخته شده دست يافته ام ، مخلوطى از شاهدانه ، تايگرنات ، ذرت دامى ، نمك دريا و مقدار روغن ماهى مرغوب مانند سالمون اويل ، مى توانند در آبهاى گرم معجزه كنند. ترسى از ابتكار عمل نداشته باشید  ،بخصوص  وقتى صحبت استفاده از طعمه هاى طبيعى در فصل تابستان مى شود. مى توانيد حلزونهاى آب شيرين خريدارى نموده و آنها را در مخلوط طعمه پاشى خود بكار گيريد ، و يا مثل كارى كه من در گذشته انجام مى دادم ، زمانى را صرف چرخيدن در لب درياچه و جمع كردن جانورانى مثل صدفها و ميگوها کرده و آنها را به مواد طعمه پاشى خود اضافه كنيد. يك جفت تايگر نات را به عنوان طعمه اصلى بكار ببنديد يا از چند ذرت دامى و يا حتى چند ذرت مصنوعى استفاده كنيد ، اين راهكار شما را به سمت پيروزى سوق خواهد داد.



بويله هاى تابستانه
همانطور كه ذكر شد پارتيكلها مى توانند برگ برنده اى در فصل تابستان باشند ، اما حتما از عمل آورى درست آنها مطمعن شويد. تمام غلات و دانه هاى خشك بايد بخوبى خيس خورده و سپس پخته شوند. براى صرفه جويى در وقت من ترجيح مى دهم از موارد آماده استفاده كنم. اما تنها دانه ها و غلات طعمه موفق تابستانه نيستند و بويله ها نيز مى توانند عملكرد موفقى داشته باشند.

يكبار ديگر تكرار مى كنم كه تمام بويله ها مى توانند كپور صيد كنند ، و بيشتر اوقات مهمتر از خود بويله ،  در زمان مناسب حضور در مكان مناسب تعيين كننده اصلى است. اما انتخاب يك بويله مناسب نيز مى تواند در لحظه موعود شانس شما را بسيار افزايش دهد. در فصل تابستان من بيشتر به بويله هاى فيش ميل چرب تمايل پيدا مى كنم كه اغلب داراى رنگهاى تيره اى هستند ، برعكس زمستان كه بيشتر به سراغ بويله هاى بر پايه پروتيين لبنياتى مى روم. در طى ماههاى گرم سال ، اين بويله هاى روغنى در جايگاه اصلى خود قرار مى گيرند ، چرا كه بالا رفتن دماى آب به اين معنى است كه حلاليت اين بويله ها افزايش يافته و بدين ترتيب فروپاشى آنها نيز سرعت مى يابد ، و هضم آنها براى كپور بسيار ساده تر مى شود. از طرف ديگر اين قبيل بويله ها توانايى جدب مضاعفى در آب گرم دارند. بويله چربی كه حتى تنها داراى يك روغن افزودنى باشد ، روغن را به سطح آب فرستاده و زمانى كه ماهى ها شروع به تغذيه از آنها مى كنند ، در سحرگاه علامت محبوب و اميد بخش لكه هاى روغن بر سطح آب ظاهر مى شود. وقتى به دنبال انتخاب بويله مناسبى براى تابستان هستيد ، يك تصميم منطقى ، جستجو در ميان بويله هايى است كه بر پايه فيش ميل هستند ، رنگ آنها تيره بوده و از نظر غذايى سرشار باشند. اما مهمتر از همه سعى كنيد چيزى را استفاده كه به آن ايمان داشته باشيد ، مطمعن باشيد انتخاب درست محل  و بويله اى كه به آن اعتقاد داريد مهمتر از نوع و طعم بويله در موفقيت شما تاثير خواهد داشت.



پلتها
در مواقعى كه قصد چرخ زدن به دور درياچه براى جستجوى مكان كپورها را داريد ، چند مشت پلت كپورى چرب و چيلى مى توانند برگ برنده شما باشند. تركيبى از پلتهاى روغنى در شكل و اندازه هاى مختلف ، محبوب ترين انتخاب من پلتهاى قزل آلا هستند ، كه براى يك نتيجه سريع قدرتى شگفت آور دارند. زمانى كه به قصد چرخ زدن دور درياچه يا طى طول رودخانه عازم مى شويد ، سطلى حاوى مخلوطى از پلتها را به همراه ببريد ، و در نقاط كنارى آب كه فكر مى كنيد ممكن است كپورها آنجا باشند تنها يك مشت از آنها را بپاشيد. به دنبال بسترهاى پاكى باشيد كه بتوانيد طعمه خود را به بهترين شكل ارائه دهيد ، در طول روز به تمام آن نقطه ها سر بزنيد. يقينا كپورها عاشق پلتهاى قزل آلا هستند ، و اين غذاى ماهى مى تواند در فصل تابستان نقش مهمى در موفقيت شما داشته باشد. وقتى متوجه تغذيه كپورها در يكى از آن قسمتهايى كه پلت پاشيده ايد شديد ، يك بويله تراشيده شده را به روى موى ريسه بكشيد، و به آرامى در آنجا بخوانيد ، اين ترفند مى تواند بسرعت توك ماهى به شما هديه دهد. پلتهاى قزل آلا در كيسه پى وى اى هم به طرز شگفت آورى عمل مى كنند. می توانید از يك تورى پى وى اى محكم استفاده كنيد ، و به نسبت سليقه خود ، يك طعمه رنگ روشن پاپ و يا بويله سينكى كه تراشيده شده و از نظر رنگ و شكل با پلت ها هماهنگ شده را به كار ببنديد. مى توانيد تورى را به قلاب وصل كرده و يا طعمه و قلاب را داخل تورى جاى دهيد ، پرتاب اين مجموعه به محلى كه كپورى خود را نشان داده بويژه در جلسات كوتاه كپورگيرى مى تواند تفاوت بزرگى در نتيجه تعداد صيد شما ايجاد كند. پلتهاى قزل آلا از طعمه هاى كلاسيك كپورگيرى هستند ، و با نگاهى به ويديو هاى آموزشى قديمى تا جديدترين فيلمهای روز متوجه استفاده آنها از دير باز تا به امروز مى شويد. يقينا يكى از بهترين طعمه هاى كپورى مخصوصا از نوع تابستانه پلتهای قزل آلا هستند!



ريسه زيگ
وقتى دماى بالاى هوا در تابستان باعث گرم شدن آب مى شود ، اغلب به اين معنى خواهد بود كه كپورها در طى روز و شب در لايه هاى بالايى آب حضور خواهند داشت ، چراكه ترجيح مى دهند در آب گرمتر باشند. براى صيد كپورهايى كه تمايلى به تغذيه در كف آب ندارند ، بهترين ترفند و راهكار استفاده از ريسه هاى زيگ است. آموختن چگونگى كار كردن با ريسه هاى زيگ كمى زمان بر خواهد بود و ممكن است مجبور به فعاليت مضاعفى در طى جلسه كپورگيرى خود شويد ، بايد به طور مرتب عمق ريسه خود را تغيير دهيد تا لايه اى كه كپورها در آن حضور دارند و تغذيه مى كنند را بيابيد. در ابتدا اين كار ممكن است كمى گيج كننده باشد. گاهى استفاده از طعمه هاى مختلف زيگ هم مى تواند مفيد باشد ، سعى كنيد روى يك چوب خود از طعمه سياه و بر روى چوب ديگر از طعمه رنگى استفاده كنيد. بويله هاى پاپ و حشرات ابرى مصنوعى نيز مى توانند جزو طعمه هاى موفق روش زيگ باشند ،  عامل تعيين كننده چيزيست كه ماهى از آن تغذيه مى كند ، و تنها راه كشف آن استفاده از طعمه هاى مختلف در عمقهاى متفاوت است. زمانى كه به روش زيگ ماهيگيرى مى كنيد ، مى توانيد به شكل مفيدى از آنها به عنوان يك طعمه تكى استفاده كنيد ، و يا يك مخلوط طعمه هاى سبك و ابر ساز را بر روى ريسه تان اسپمب كنيد ، ذرات معلق در اطراف ريسه زيگ به شكل ابرى در ميان لايه هاى آب ، باعث جذب ماهى به آن سمت خواهد شد. در طول روزهاى گرم تابستان ممكن است ماهيها تا نزديكيهاى سطح آب بالا بيايند ، براى همين بهترين نقطه شروع مى تواند عمقى درست نيم مترى زير سطح آب باشد.

برگرفته از:

ترجمه : حسین وفا