يكى از بدترين سناريوها در  كپورگيرى موضوع تاب برداشتن نخ است.در واقع خطر پيچيدن نخ ، ما كپورگيران را بيشتر از ساير ماهيگيران رشته هاى ديگر تهديد مى كند چرا كه ما از مكانيسم اسپول آزاد استفاده مى كنيم.
احتمالات بسيارى در مورد دليل پيچ خوردن نخ وجود دارد كه در سطرهاى زيرين آنها را بررسى مى كنيم ، اما متداول و مهمترين دليل  آن عمل خروج نخ از يك اسپول آزاد بر روى چرخ هاى بايت رانر ما هستند.



چگونه از پيچ خوردن نخ جلوگيرى كنيم؟

اساسى ترين اقدام در جهت جلوگيرى از پيچ خوردن نخ ، به حداقل رساندن استفاده از حالت اسپول آزاد مى باشد. براى خارج نمودن نخ از اسپول هر زمان كه مقدور بود به جاى آزاد كردن اسپول ، ضامن چرخ  را باز كنيد و يا در حالت بك ويند دسته را برعكس بچرخانيد تا نخ آزاد شود.


ماهيگيران روشهايى چون اسپينينگ هم با معضل پيچ خوردن نخ روبرو هستند. اما كپورگيران به گونه اى كاملا متفاوت با اين مشكل روبرو هستند كه دليل آن لوازم و روشى است كه ما بكار مى بنديم.



از عمده ترين دلايل پيچ خوردن نخ موارد زير را مى توان نام برد:


١-در وضعيت كلاچ شل واسپول آزاد نخ را خارج كنيد

همانطور كه در ابتدا هم گفتم اين موضوع اصلى ترين دليل تاب برداشتن نخ در هنگام كپورگيريست. خود من فكر آن را هم نمى كردم كه اين كار سبب تاب برداشتن نخ شود اما وقتى الان به آن فكر مى كنم با خود مى گويم كاش زودتر از اين موضوع باخبر مى شدم.

•لاجرم نختان در وضعيت كلاچ شل ، به بيرون باز خواهد شد ، اما سعى كنيد با عكس العمل سريع در هنگام فرار ماهى ميزان نخى كه به بيرون باز مى شود را به حداقل برسانيد.



•من بشخصه در وضعيت اسپول آزاد چرخ ، دسته اى از كارهاى اشتباه را تكرار مى كردم ، مثلا در همان وضعيت نخ را به دور پايه هاى ديستنس مى پيچاندم و يا براى سهولت كار خواباندن ريسه ، طعمه را در قايق قرار مى دادم و نخ را در حالت كلاج شل بيرون مى كشيدم . به محض اينكه دريافتم دليل اصلى پيچ خوردن نخ خروج آن از روى اسپول آزاد است تمام اين عادتهاى بد را ترك كردم.

•هر گردش اسپول چرخ در حالت كلاچ آزاد حدودا يك پيچ كامل به نختان اضافه مى كند و با عدم رعايت تنها در طى چند جلسه ، نخ شما ميزان قابل توجهى تاب بر خواهد داشت.

راه كار : براى آزاد كردن نخ ضامن چرخ خود را باز كنيد و اجازه دهيد نخ خارج شود. در ضمن بعضى از ماهيگيران ترجيح مى دهند از حالت بك ويند چرخ استفاده كنند ، آنها در حالت بك ويند دسته چرخ را بعلكس مى چرخانند و اجازه مى دهند نخ از اسپول خارج شود.




٢-چرخاندن دسته چرخ وقتى كه يك كپور در حال بردن نخ است
اين عمل نيز درست به مانند مورد اسپول ازاد باعث پيچ خوردن نختان مى شود ، وقتى نختان توسط ماهى در حال باز شدن است و شما دسته چرخ را مى چرخانيد پيچش نختان دو تا سه برابر بیشتر مى شود!

راه كار : آرام باشيد و از مبارزه خود با ماهى لذت ببريد ، وقتى ماهى فشار مى اورد و نخ آزاد مى شود اجازه دهيد چوب ، چرخ و نختان كار خود را انجام دهند. پس از آنكه ماهى خسته شد پمپ كنيد و نخ را جمع كنيد ، هر بار به آرامى چوب را به عقب بكشيد و سپس به سرعت نخ را در حالتى كه نوك چوب را به سمت ماهى بر مى گردانيد ، جمع كنيد. اگر چرخهايتان داراى قابليت بك ويند مى باشد و شما با آن احساس راحتى مى كنيد ، بدين طريق با ماهى مبارزه كنيد.



٣-استفاده از محصولات ترمينال تكل بى كيفيت و يا بكار گيرى نادرست آنها
اين مشكلات به راحتى و با هزينه و تلاش كمى قابل رفع مى باشد.

•استفاده از هرزگردهايى كه به نسبت قطر نختان بيش از حد بزرگ هستند باعث تاب برداشتن نختان خواهد شد چرا كه فشار وارده از پيچش نخ به دليل قطر كم ، قدرت كافى جهت گرداندن ان هرزگرد بزرگ را نخواهد داشت.


•خريد لوازم ترمينال تكل ارزان ممكن است وسوسه انگيز باشد ولى سعى كنيد از استفاده هرزگردهاى بسيار ارزان خوددارى كنيد ، آنها گير كرده و وظيفه خود را به درستى انجام نخواهند داد. با چند دلار هزينه بيشتر با كيفيت ترين ترمينال تكل را انتخاب كنيد.

•استفاده از يك هرزگرد به عنوان استاپر در يك سيستم رانينگ يا نيمه ثابت. من مدتها اين اشتباه را تكرار مى كردم تا اينكه يكى از دوستان ماهيگيرم به من گوش زد كرد كه اين هم يكى از دلايل پيچ خوردن است. اگر هرزد گرد به داخل یک سرب اينلاين فرو برود ، ديگر قادر به گردش آزاد و انجام وظيفه خود نخواهد بود.


راه كار : به سراغ لوازم ترمينال تكل با كيفيت برويد و مطمعن شويد اندازه هرزگرد با سايز نختان هماهنگ است. همچنين من در هنگام استفاده از سيستم رانينگ و يا نيمه ثابت يك مهره لاستيكى و يا يك تيل رابر بين هرزگرد و سرب خود قرار مى دهم.


٤-پركردن نادرست اسپول چرخ
نخ كپورگيرى بايد دقيقا به همان صورتى كه بر روى قرقره بسته بندى قرار داشته به روى اسپول چرخهايتان پر شود ، اگر اينكار به صورت بر عكس انجام شود ، تلاش بسيارى لازم است تا پيچ هاى بوجود آمده در نخ گرفته شود.


راه كار: راهكارها و نكات بسيارى براى قرار گيرى درست نخ اصلى بر روى اسپول چرخ وجود دارد كه در مقاله اى جداگانه به آنها مى پردازيم.




٥-ثابت ماندن نخ بر روى اسپول براى مدت زمان طولانى
برخى از انواع خاص نخ مثل منوفيلامنتها و فلوروكربنها بر پايه يك روش مشابه توليد مى شوند و لاجرم داراى كمى حافظه هستند ، كه با گذشت زمان طولانی آنها را مستعد تاب برداشتن مى كند.

راه كار : از خريد مقدار زيادى نخ كه به زودى استفاده نخواهيد كرد ، خود دارى كنيد. در هر فصل من هميشه تنها به اندازه سه اسپول چرخهايم نخ خريدارى مى كنم ، اگر در ميانه فصل احتياج به تعويض نخ اسپول يكى از چرخهايم داشته باشم ترجيح مى دهم به جاى استفاده از يك نخ قديمى مربوط به چند سال پيش ، يك قرقره نخ جديد تهيه كنم.


٦-نوع چرخ كپورى
برخى از چرخهاى كوچك ٥٠٠٠ و ١٠٠٠٠ كپورى داراى اسپول كوچكى هستند ،نخ جهت قرار گرفتن بر روى اسپول كوچكتر بيشتر پيچيده مى شود و همين امر سبب بوجود آمدن پيچ و تاب بيشتر در نخ مى شود.


راه حل: چرخهاى كپورى با اسپول هاى بزرگ بخريد ، انتخاب چرخهاى بيگ پيت تا حد زيادى از پيچ خوردن نخ جلوگيرى مى كند. چراكه داراى اسپولهايى پهن تر و بلند تر هستند كه ضامن بزرگترى نيز دارند. اين ويژگيها به خوابيدن بهتر نخ بر روى اسپول كمك مى كند و پيچشهاى همان ميزان نخ به دور اسپول كمتر مى شود.



نوشته:ناتان کاتلر

ترجمه : حسین وفا