كپور عاشق تابستان است

تابستان از راه رسيده ، براى جشن گرفتن ما به سراغ اعضاى ماهر تيم اويد كارپ رفته ايم تا به ليستى از ١٧ مورد قطعى از حقايق ، ويژگيها ، نكات و توصيه هاى مربوط به اين فصل بپردازيم.



١- لوازمتان را هماهنگ سازيد


از آنجايى كه علفهاى داخل آب هى بيشتر و بيشتر مى شوند ، لوازمتان را با اين شرايط هماهنگ كنيد تا بتوانند در وضعيت بستر هاى علفى از عهده انجام وظايف خود بر آيند. موضوع سلامتى ماهى بايد مهمترين نكته اى باشد كه در ذهن خود داشته باشيد ،   و صد البته شما مى خواهيد حاصل زحمتهاى خود را به چاك برسانيد.



٢- آماده جابجا شدن باشيد 

يكى ديگر از رازهاى موفقيت در تابستان توانايى جابجايى سريع و بكار گيرى لوازم جمع و جور است. هر كسى كه فقط بر روش بويله پاشى و كمپ زدن و  تكيه كند به شدت شانس خود در صيد را كاهش خواهد داد. لوازمتان را خلاصه كرده و به دنبال پيدا كردن مكان كپورها باشيد.



٣-ساعت خود را كوك كنيد

از آنجايى كه شبها كوتاه هستند و خيلى زود هوا روشن مى شود ، هميشه ارزش آن را دارد كه در لحظه سپيده دم در كنار آب مشغول نظاره سطح آن باشيد. بله ، مى دانيم انجام اين كار بعد از تنها يك خواب كوتاه چند ساعته كار دشوارى خواهد بود اما ممكن است چيزهايى كه مشاهده مى كنيد ، مى تواند به خوبى در اتخاذ تصميماتى كه به يك صيد موفق در همان روز و يا شب آتى منجر شود ، كمكتان كند. بعلاوه ، بعد از چندين ساعت نظارت آب هميشه مى توانيد ، دوباره بخوابيد و زمانى كه چوبهاى شما بيرون آب است ماهى صيد كنيد.



٤- تابستان = روغنها

در تابستان از قدرت روغنها غافل نشويد ، از روغن سالمون ، عصاره كريل در روش شناورى استفاده كنيد. همه آنها به طرز چشمگيرى مى توانند ماهى را به سمت سطح آب و يا كف ، و به سوی طعمه اصلى شما هدايت كنند ، خواه در حال ماهيگيرى رو آبى ،  شناورى ، روش زيگ در لايه هاى ميانى آب باشيد يا اينكه ريسه خود را بر روى بستر خوابانده باشيد.



٥-پلتهاى قزل آلا پيروز خواهند شد

يك مشت از يك پلت با كيفيت چرب مى تواند ماهى ها را به سمت خود بكشد. كپوردر آب گرم به سادگى نمى تواند از آنها چشم پوشى كند.



٦-چادر خود را فراموش كنيد

شبهاى خنك تابستان به اين معنى هستند كه شما مى توانيد چادر خود را در خانه گذاشته و فراموش كنيد. خوابيدن در زير سقفى پوشيده از ستارگان زيبا به شما اجازه خواهد داد از قدرت جابجا شدن بيشترى برخوردار باشيد ، ولى برعكس يك كمپ پر لوازم باعث گره خوردن شما به يك نقطه خواهد شد. براى رهايى از شر حشرات از شمعهاى حشره كش مثل سيترونلا استفاده كنيد.



٧- كپور گيرى شناورى در شب جواب خواهد بود

بسيارى از ماهيگيران در عصرهاى تابستان كه خبرى از دريافت توك بر روى بستر نيست، به سراغ روش شناورى مى روند.اما بايد اين حقيقت را نيز در ذهن داشته باشيد كه نبايد از فرصتهاى ماهيگيرى رو آبى در طى روز و حتى در خلال تاريكى شب غافل شويد. اينها را امتحان كنيد تا از نتايج بدست آمده شگفت زده شويد.




٨-بياموزيد كه در ميانه آب قلاب بزنيد

در ماههاى تابستان و در طول كپورزمان بسيارى را در لايه هاى ميانى آب سپرى مى كند ، مخصوصا در روزهاى آفتابى. نا اميد نشويد ، سعى كنيد بياموزيد كه چگونه ماهيها را در لايه هاى ميانى آب پيدا كنيد و با روش موثر ماهيگيرى صحيح شناورى آنها را به دام بياندازيد ، مطمعن باشيد پشيمان نخواهيد شد!




٩-بويله را فراموش كرده و به دانه ها و غلات پخته فكر كنيد

با ورود به ماه تير ، وقتى كه اكثر ماهيهاى يك درياچه توسط بويله قلاب خورده اند ،  مواردى مثل تايگر نات و دانه ها در جايگاه واقعى خود قرار مى گيرند. يك طعمه تايگر نات ساده كه با كمى چوب پنبه متعادلسازى شده باشد ( وزن طعمه كاهش يافته باشد ) يقينا مى تواند چون اسلحه اى مرگ آور عمل كند ، بويژه زمانيكه كه با كمى شاهدانه همراه شود.



١٠-صبح زود به سراغ سطح آب برويد

از شب قبل يك چوب ماهيگيرى شناورى آماده كرده و حتى طعمه آنرا به قلاب بزنيد و كيسه پى وى اى آن را ببنديد و بعد بخوابيد تا در لحظه موعود با ايجاد كمترين صدا آماده به دام انداختن ماهى ها در سطح آب باشيد. زمانى كه ماهى ها به سطح آب مى آيند ، گرفتن آنها در اين موقع از روز بسيار ساده تر از اوقات ديگر  روز خواهد بود. از پرتاب طعمه هاى تكى نيز واهمه اى نداشته باشيد ، مخصوصا زمانهايى كه پرندگان در حال سر و صدا كردن هستند ، در اين مواقع ضربه ايجاد شده در سطح آب براى ماهى به منزله وجود غذاست و كمتر باعث ترس ماهى ها خواهد شد.



١١- كم و مستمر بهترين راهكار مى باشد

با شرايط خود را وفق دهيد. به جستجوى ماهى ها رفته و به جاى اينكه تنها از بويله در كف آب استفاده كنيد ، تاكتيكهاى مختلف را امتحان كنيد. از فرصتهايى كه براى گردش به دور آب همراه يك تك چوب بوجود مى آيد غفلت نكنيد : ممكن است آنها در لايه هاى سطحى آب زير موانع يك گوشه درياچه ، يا زير يك درخت كز كرده باشند. در خلال تابستان آنها به ندرت ولى مستمر تمايل به خوراك نمودن خواهند داشت ، و گاهى قرار گيرى يك لقمه چرب و نرم در پيش روى آنها بيشتر از يك بستر پوشيده شده از طعمه و انتظار براى طول شب ، پاسخگو خواهد بود. گاهى در جايى درست پيش روى شما ماهى قصد خوردن طعمه شما را مى كند. شما تنها بايد جاى آنها را پيدا كنيد و مشاهده چنين صحنه هايى در تابستان بسيار متداول تر از زمستان است.




١٢-جهت يك پيروزى متداوم به دنبال ساكت ترين نقاط باشيد

از آنجايى كه روزهاى گرم و طولانى تابستان براى ما آزار دهنده هستند ، هميشه شانس به قلاب كشيدن چند ماهى اضافه بر سازمان در قسمتهاى آرام و سايه دار  آب وجود خواهد داشت. ماهى به سراغ پيدا كردن جايى آرام براى استراحت در طول روز مى گردد و يا شايد به گشت زنى در قسمتهاى كم عمق كنارى آب جاهايى كه خبرى از سر و صدا و فشار صید وجود ندارد ، بپردازد. به آهستگى به جستجوى قسمتهاى كنارى آب برويد ، و قتى يك ماهى را پيدا كرديد ، ممكن است تنها تاب دادن يك كيسه پى وى و يا طعمه تكى و خواباندن آن در سر راه ماهى ، كارساز شود.




١٣- چيزى نمى گيريد؟ مشغول گشت زدن با يك تك چوب شويد

تا كنون اكثر كپورها متوجه زمانهاى حضور ماهيگيران شده اند ، و در مورد برداشتن طعمه ها خيلى در اين مواقع بسيار حساس عمل مى كنند. بخصوص در طول روز مدت زمان طولانى مشغول گرفتن حمام آفتاب شده و به استراحت مى پردازند ، از همين جهت گشت زدن به نقاط مختلف درياچه همراه يك تك چوب و روش صيد رو آبى بسيار مفيد واقع خواهد شد. از ترساندن كپورها خود دارى كنيد ، چراكه در اين مواقع ماهى بسيار ترسو و حساس خواهد بود ، اگر آنها قصد تغذيه ندارند ، با پرتابهاى مكرر نمى توانيد راه به جايى ببريد ، و طعمه پاشى هاى بيش از حد نيز جوابگو نخواهد بود ، آنها تنها در وقت خود به خوراك نمودن روى مى آورند. تابستان مى تواند بسيار پربار باشد و يقينا ماهيگيرانى كه با يك تك چوب به جستجوى كپورها راهى مى شوند موفق تر از آن دسته هستند كه به محل كمپ خود چسبيده  ، نشسته و منتظر مى مانند.



١٤- به سراغ قسمتهاى كم عمق آب برويد

شرايط آب و هوا نقش عظيمى در كپورگيرى تابستانه ايفا مى كند ، اما در روزهايى كه گرماى شديد بى داد مى كند هرگز از قسمتهاى كم عمق غافل نشويد ، اينكه ماهى هاى بزرگ جهت تغذيه كردن ، ممكن است تا چه عمقهاى كمى پيش روى كنند ، شگفت آور است.




١٥-همانند زمستان ماهيگيرى كنيد

تابستان به نوعى نقطه مقابل فصل زمستان است! از اين رو هماهنگ سازى يكى از پارامتر هاى اساسى خواهد بود ، چرا كه نقاط تجمع كپورها همواره مى توانند تغيير كنند. ظهور منابع غذايى طبيعى ، گسترش علفزارها و عدم وزش باد همگى به اين معنى هستند كه گاهى كپورگيرى در فصل تابستان مى تواند بى ثمر باشد ، اما شما مى توانيد شرايط را تغيير دهيد. به جاى آنكه سعى كنيد ماهى بى ميل را مجبور به خوراك كردن بنماييد سعى كنيد به گونه اى ماهيگيرى كنيد كه گويى فصل زمستان است. روش زيگ ، طعمه هاى تكى ، مقادير اندك طعمه پاشى - همه تاكتيكهايى هستند كه ارزش امتحان كردن را دارند. هر روز را به نسبت ويژگيهاى اساسى آن محك بزنيد و به جاى تمركز بر روى بسترهاى قديمى ، به دنبال قلاب زدن در قسمتهاى جديد و صاف باشيد. ماهيها همواره در حال تغيير بستر خواهند بود و از نقاط تحت فشار صيد دورى كرده و به قسمتهاى بكر مى روند.





١٦-مكان - مثل هميشه - رمز موفقيت است

در تابستان نيز مثل هميشه ، انتخاب جاى مناسب ، مهمترين رمز موفقيت است. صرف اوقاتى جهت چرخ زدن به دور درياچه با عينك پولارايز و بالا رفتن از چند شى مرتفع مثل درخت مى تواند بسيار بيشتر از نشستن بر روى صندلى و انتظار  ، مثمر ثمر واقع شود. شناخت عادات روزانه كپور و مسير تردد آنها مى تواند بسيار حياتى باشد. ممكن است در طول شب در نقطه مناسبى باشيد ، اما آيا كپورها در طول روز  نيز در آنجا خواهند بود ؟ و اگر جواب منفى است به كدام قسمت خواهند رفت ؟ پس سعى كنيد آماده جابجا شدن باشيد و از تمام وقت ماهيگيرى خود در لب آب به طور موثر استفاده كنيد!




روش شناوری لیفت که بیشتر برای صید لای ماهی کاربرد دارد.

١٧- روش شناورى را امتحان كنيد - بى نهايت مهيج است

روشى كه توسط بسيارى از ماهيگيران به فراموشى سپرده شده ، اما مى تواند در جاى خود يكى از تاثير گذار ترين روشها با هيجانى بى حد باشد ، مخصوصا به محض اينكه هوا گرم مى شود و كپورها از كناره هاى آب براى تغذيه نمودن استفاده مى كنند. اين روشى عالى در قلاب زدن است و شما را به ياد نقطه شروع داستان ماهيگيرى خواهد انداخت. گرفتن كپور با روش شناورى مهيج ترين سياق صيد  اين ماهى است و استايلى است كه همه بايد بايد بطور مرتب به كار گيرند. يكى از بهترين سيستمهاى  ماهيگيرى شناورى  متد ليفت مى باشد ، بستن اين سيستم بسيار ساده است ، و شما دين طريق مى توانيد انواع طعمه ها را بكار بگيريد. بد نيست امتحانش كنيد - مطمعن باشيد پشيمان نخواهيد شد.



برگرفته از:

ترجمه : حسین وفا