ركورد جهانى كپور از ١٠٨ پوند به ١١٢ پوند و ١٤ اونس ارتقا يافت (٥١/٢ كيلو گرم)!
در درياچه يورو اكوا واقع در مجارستان ، ركورد جهانى قبلى كپور به وزن ١٠٨ پوند ( تصوير زير) نزديك به ٥ پوند بهبود يافت و به رقم باورنكردنى ١١٢ پوند و ١٤ اونس (٥١/٢ كيلوگرم) رسيد.


این کپور غول پیکر 108 پوندی لغب رکورد جهان را از دست داد زمانی که این بار  عقربه های ترازو به عدد 112 پوند و 14 اونس (51/2 kg) رسیدند.



اين ركورد جهانى جديد توسط مردى هلندى به نام ميشل شونميكيرز در روز جمعه  ٢٣ نوامبر سال ٢٠١٨ به ثبت رسيد.

نهنگ ميشل در درياچه شگفت انگيز يورو اكوا در مجارستان صيد شد ، جايى كه گزارش صيد بزرگترين كپورهاى جهان در چند سال اخير را به خود اختصاص داده است.

صيد او عقربه ترازو را با اختلاف قابل توجهى بالا مى برد و اين اولين صيد كپور در سراسر جهان است كه اهرم ترازو را تا رسيدن به عدد ٥٠ كيلو پايين كشيد.

تصوير و فيلمى از اين كپور غول اسا در صفحه فيس بوك درياچه يورو اكوا منتشر شده است.



در طى دو سال گذشته ركورد كپور مربوط به موردى بود كه وزنش تا زير علامت رويايى ٥٠  و بر روى ٤٩ كيلو (١٠٨ پوند) ايستاده.

شكارچى ركورد جهانى پيشين كپور از كشور همسايه اتريش به مجارستان سفر نمود و اين اولين جلسه وى  در يورو آكوا بود.

ماركو اكنر ، گريزى سريع به ذخاير باور نكردنى ان درياچه زد ، با يارى اقبال توانست يك كپور تاريخى به وزن ١٠٨ پوند را در روز شنبه ٢١ اكتبر ٢٠١٧ صيد كند.
مدت كوتاهى پس از ان صيد ، ماركو براى انگلر
ميل اينچنين روايت نمود: " وقتى به درياچه رسيدم با خوش آمد گويى يك آب و هواى عالى پاييزى ، با دماى ٢٠ و آب ١٤ درجه ، روبرو شدم.

"هر روز با ده كيلو طعمه و ٥ كيلو بويله ، ميدانى به شعاع ده متر ، در فاصله ٥٠ مترى ام را طعمه پاشى مى كردم.

"به عنوان طعمه ، بويله اى ٢٠ ميليمترى از برند MM-baitservice استفاده مى كردم كه خيلى زود شروع به كار كرد.

"ليدر بلند ٣٥ سانتيمترى من با يك قلاب سايز ٦ به پشت يك سرب اينلاين و سنگين ١٢١ گرمى وصل بود.

"نقشه من رساندن ريسه به فاصله اى ٥ متر دورتر از منطقه طعمه پاشى شده ، به يك عمق سه مترى بود تا بتوانم بزرگترين كپور ممكن را بگيرم."

' تاكتيك طلايى ' براى ركورد جهانى كپور

ماركو چنين ادامه داد:
"روشى كه بكار گرفتم تبديل به يك تاكتيك طلايى شد.

"يك توك آرام داشتم و بازرم سه بار بوق زد. چوب را برداشتم و براى حدود ده دقيقه مشغول مبارزه بودم.
"ماهى بزرگ به سختى حركت مى كرد ، اما در نهايت با موفقيت وارد چاك شد. وقتى ماهى درون چاک آرام گرفت ، نمى توانستيم آنچه كه چشمانمان مى ديد را باور كنيم و به سرعت با صاحب درياچه الكساندر هروات تماس گرفتم.

"وقتى وزن كپور عظيم الجثه  به عدد ٤٩ كيلو ، يك ركورد جهانى رسيد ، دريافتم كه ' اين سفر زندگى من بود! ' "
اشاره به داستان سرباز وين.

ماركو در فيلم زير مشغول در اغوش گرفتن صيد عظيم الجثه خود است.

اين مزرعه ماهى تلاش بسيارى در جهت بهينه سازى تغذيه ماهيها با حجم بالاى ذرت دامى و بويله نموده تا آنها را براى كپورگيران پروار كند.  

ورن هريسون اهل منچستر به عنوان يك مشترى دايمى به يورو اكوا مى رود ، و يكى از بزرگترين صيد هاى انگلستان ، در خارج از كشور را به وزن ١٠١ پوند و ٨ اونس  در آنجا به ثبت رسانده.

او مى گويد تعدادى از بزرگترين كپورهاى درياچه مرده اند ، اما هنوز تعداد بيشمارى ماهى بسيار بزرگ در آب وجود دارد.

ورن اينگونه توضيح داد: " صاحب درياچه هر هفته بيش از  ٨ تن  طعمه وارد آب مى كند و ماهيها خيلى زود وزن مى گيرند.

"چند نفرى را مى شناسم كه اين حجم غذا را باور نمى كنند اما من خودم بشخصه عكسها و ويديو هاى بيشمارى از ماهيهايى با شكمهاى ستبر ديده ام كه باعث مى شود اين موضوع را به طور كامل باور كنم.

"مى دانم ماهى ١٠١ پوند و ٨ اونسى كه من ١٨ ماه پيش صيد كرده بودم ، مثل تعداد كمى از ماهيهاى غول آساى ديگر انجا ،  مرده است ، اما موارد بسيارى در آب هستند كه مى توانند جاى آنها را پر كنند.

" يكى از كپورهاى آنجا را كه يك روز بعد از ماهى من ، توسط يك مرد هلندى به نام كارلو ، به وزن ٩٠ پوند ، صيد شد را مى شناسم ، و اين به آن معنى است كه از آخرين بارى كه ماهى را ديده بودم ١٨ پوند وزن گرفته.

وى افزود : "به نظر مى رسد ماهيهايى كه اينگونه خوراك داده مى شوند طول عمرى به بلندى كپورهايى كه به صورت طبيعى تغذيه مى كنند ندارند ، پس اين پروسه جاى بحث دارد ، اما يك ماهيگيرى بسيار وسوسه انگيز ، با قيمتى بسيار مناسب است كه براى يك هفته به همراه طعمه و صبحانه داغ به مبلغ ١٥٠٠ يورو مى باشد."

شجره نامه ركوردهاى جهانى درياچ يورو اكوا

ركورد جهانى كپور قبل از ماهى ١٠٨ پوندى مربوط به  كشيدن كپورى به وزن ١٠٥ پوند و ١٣ اونس (٤٨ كيلو) مى باشد كه ان هم در درياچه يورو اكوا در مجارستان ثبت شده.

توماس كريست از جمهورى چك اولين ثبت كننده ركورد جهانى با آن ماهى بود ، كه تصويرش را در زير مشاهده مى كنيد. صيد او در سال ٢٠١٥ ركورد جهانى سابق را به ميزان ٤ پوند ارتقا داد.
توماس كريست (سمت راست) ركورد سابق جهان به وزن سرسام اور ٤٨ كيلو را به آغوش كشيده ، كه بعدها به ١٠٥ پوند و ١٣ اونس ارتقا يافت. در تصوير او را به همراه صاحب درياچه يورو اكوا در مجارستان مى بينيد.

سه سال قبل ، زمانى كه در دوم جون ٢٠١٢ رومن هانكه توانست كپورى شگفت انگيز به وزن ١٠١ پوند و ٤ اونس را در آنجا صيد كند ، يورو اكوا به جمع آبهاى داراى بزرگترين كپورهاى جهان پيوست. زمانى كه گزارش آن صيد توسط ما منتشر شد بسيارى از كپورگيران انگلستان به جمع جستجوگران غولهاى اين آب ، پيوستند.
رومن هانكه و منظره كاملى از كپور ١٠١ پوندى و ركورد جهانى.


اين درياچه مصنوعى شگفت انگيز ١١/٣ هكتار (٢٨ اكر) وسعت دارد ، در واقع آكوا واتر آبگيرى واقع در يك گودال شنى  ، مجاور درياچه عظيم ٥٩٠٠٠ هكتارى والاتان مى باشد.

درياچه به خوبى حفاظت شده يورو آكوا داراى ذخايرى چشمگيرى از كپورهاى غول آسا ، اسبله ، سوف و اردك ماهى است ، كه به صورت جداگانه پروانه صيد آانها صادر مى شود.

اين مكان توسط زوجى به نامهاى الكساندر و سوزان هروات اداره مى شود ، در ميانه دهه نود الكساندر درياچه را به قصد داشتن يك خلوتگاه خانواده و دوستان ، خريدارى كرد ، اما بعدها ان را تبديل به يك مزرعه پروش ماهى و كلاب ماهيگيرى نمود.

پيشينه ركوردهاى جهانى كپور

بزرگترين كپور صيد شده در كشور فرانسه مربوط به يك كپور معمولى به وزن ١٠٠ پوند و ٨ اونس مى باشد كه مدتى پيش مرد.
خيزش درياچه يورو آكوا به عنوان دارنده بزرگترين كپورهاى جهان ، بسيارى از درياچه هاى بنام و خوب فرانسه را به چالش كشيد و باعث شگفتى ماهيگيران زيادى شد.

البته اين سوپرايز براى شكارچيان دو آتيشه كپورهاى بزرگ  به منزله يك شوك بزرگ نبود.

كپورگير حرفه اى اهل اروپا ، استيو بريگز پس از صيد ان كپور ١٠١ پوندى چنين گفت : " يورو آكوا براى مدتها تحت نظر رادار بسيارى از كپورگيران انگلستان بوده اما من در طى سه چهار سال گذشته با ان آشنا شده ام.
'اين اولين ماهى بزرگ صيد شده در آنجا نبود ، در حقيقت  همانند درياچه هاى معروف فرانسه ، شمار زيادى كپورهاى بسيار بزرگ در آنجا وجود دارد ، از اين رو در آمدن اولين كپور ١٠٠ پوندى از آنجا ، خيلى جاى شگفتى ندارد."

همانطور كه انگلر ميل هم گزارش داد ، كپورهاى غول آساى درياچه هاى گراوير ، ابى و رينبو در فرانسه و همچنين درياچه كلچرهوف در بلژيك  در حد و حدود همان كپور معروف بالاى ١٠٠ پوند هستند.


بهترين ركوردهاى جهانى كپور مربوط به انگلستان

در هيچ كجاى انگلستان  كپورى هم وزن موارد غول آساى ديگر ملل اروپا ، يافت نمى شود.

ركورد فعلى مربوط به يك كپور ٦٨ پوند و ١ اونسى است كه متاسفانه سال گذشته مرد.

آن كپور ستودنى به نام پروت معروف بود ، يك كپور آينه اى كه به ندرت به قلاب افتاده بود و در درياچه كرانولز در ايالت ويزينگ واقع در استان بركشاير زندگى مى كرد.

بعد از آنكه پروت به طور رسمى در صدر جدول ركوردهاى كپور انگلستان قرار گرفت ، با صيد دو ماهى بزرگتر به چالش كشيده شد.

اولين مورد كپورى غول اسا به نام بيگ ريگ از درياچه شروپشاير بود كه ركورد آن به رغم تاييد نشدن صحت وزن كشى ، ثبت نشد.  


بيگ ريگ هم در تابستان ٢٠١٧ مرد ، اما در آن آب هنوز كپورهاى بسيار بزرگى مثل يك كپور معمولى به نام تاركا وجود دارند ، و همين اواخر كپورى به وزن ٦٤ پوند در آنجا صيد شد كه بزرگترين كپور معمولى در انگستان است.

تا به حال حداقل يكى از كپورهاى عظيمى كه در درياچه هولم فن واقع در شهر كمبريجشير زندگى مى كند ، به وزنى بيشتر از ركورد ثبت شده رسيده است. و با ادامه اين روند رشد،  آنها مى توانند تبديل به سنگينترين موارد زنده  شوند.

يكى ديگر از مواردى كه به طور رسمى وزنى بالاتر از پروت را اعلام نمود ، كپورى ٦٨ پوند ٨ اونسى معروف به كاپتان جك در هولم فن بود.

اما اين ركورد هم تا كنون توسط كميته ثبت ركوردهاى انگلستان تاييد نشده است.



و در آخر اين ماهى شگفت اور در تصوير بالا را چك كنيد.
به وزن باور نكردنى ٨٣ پوند كه در درياچه وينگهام واقع در شهر كنت صيد شد.
اين ماهى از نظر جسمانى در شرايط وخيم ، تشخيص داده شد و از همين رو وارد ليست ركوردها نشد ... اما سنگين ترين كپورى است كه تا كنون در كشور انگستان صيد و وزن كشى شده.




برگرفته از سايت انگلر ميل:
مترجم حسين وفا