راهنماى جامع بسترهاى علفى

چگونه در يكى از بسترهايى كه بصورت بالقوه از بهترين و طبيعى ترين محلهاييست كه در خود ماهى دارد ، كپورها را هدف قرار داده و به موثر ترين شكل ممكن آنها را صيد كنيم؟


چرا در علفها قلاب بزنيم؟
خيلى ساده است ، جايى كه علفها را پيدا كنيد ، كپورها نيز آنچنان دور نخواهند بود. كپور عاشق علفهاست چون تامين كننده سرپناه و امنيت براى او هستند. نه تنها اين موضوع بلكه وجود آبزيان ، از ميگوها و حلزونها گرفته تا لاروها و سوسكهاى آبى كه در ميان علفها زندگى مى كنند گنجه اى از غذاهاى متنوع و مغذى را در اختيار ماهى قرار مى دهند. دسته اى از علفها را از آب بيرون بكشيد و لابلاى آنرا جستجو كنيد ، از فراوانى غذاهاى متنوع موجود در ميان آنها شگفت زده خواهيد شد.
اغلب در طى ماههاى گرم سال كپور بيشتر اوقات روز را به لميدن در ميانه علفها مى گذراند و به ندرت از سرپناه اكن خود بيرون مى آيد. يكى از مهمترين دلايل اين موضوع بحث فتوسنتز گياهان است كه در طى روز با جذب نور خورشيد توليد اكسيژن مى كنند. بعد از تاريك شدن هوا اين بسترهاى علفى شروع به جذب اكسيژن نموده و دى اكسيد كربن آزاد مى كنند كه اغلب سبب مى شود كپور از ميان علفها بيرون زده و در قسمتهايى كه احساس آرامش و راحتى بيشترى مى كند به تغذيه مشغول شود.

از آنجايى كه كپورها بخش اعظمى از اوقات خود را در ميان و يا اطراف علفها سپرى مى كنند ، قلاب نزدن در اين مناطق حركتى نامعقول خواهد بود. بسيارى از ماهيگيران از علفها فرارى هستند ، اما با كمى فكر ، مى توان در هر شرايطى يك طعمه را به بهترين نحو ارائه نمود و زمانى كه كپور احساس امنيت بيشترى كند با اعتماد به نفس مضاعفى به سراغ طعمه مى رود. به محض آنكه يك ماهى را قلاب زديد ، تجهيزات و لوازم انتهايى شما به چالش كشيده مى شود ، در واقع بسترهاى علفى جاييست كه شما بايد لوازم انتهايى خود را ارتقا دهيد.



حقايقى درباره علفها

علفها در انواع مختلف و متنوع وجود يافت مى شوند ، كه هريك داراى مشخصات و ويژگيهاى مختص به خود است. ممكن است علفها به حدى رشد كنند و به قطرى برسند كه حتى با لوازم مناسب و مقاوم نيز به چاك كشاندن يك كپور مبارز از ميان آنها بى نهايت دشوار شود. و حتى به ندرت پيش مى آيد كه اين كار غير ممكن شود. غالبا مشكل اصلى ارائه صحيح طعمه به ماهى است ، و هميشه رها كردن ريسه اى كه به عملكرد آن شك داريد كار دشوارى خواد بود. پيوست موارد ذكر شده ، شما نياز خواهيد داشت در ابتدا آنچه كه بر فراز آن قلاب مى زنيد را با دقت شناخته و درك كنيد و سپس ريسه مناسبى كه از پس كار بر آيد را بر گزنيد. اندازه گيرى عمق دقيق علفها كار دشواريست و در مورد علفهاى پر پشت و ريز ( سيلك ويد يا علف ابريشمى ) اين كار بسيار فراتر از احساس برخورد سرب با بستر خواهد بود.


انواع مختلف علفها

علف خوب : هر نوع علفى كه به تازگى رشد نموده باشد حاوى غذاهاى طبيعى كپور است - بله درست حدس زديد كپورها عاشق اين نوع علفها هستند. در فصب بهار ماهيگيرى در لابلاى علفهاى تازه روييده تاكتيكى بسيار خوب است ، كه مى تواند بسيار موثر واقع شود ،  كانالها و حفره هاى تميز در ميان علفزارها نيز ارزش هدف گيرى دارند. تا زمانى كه مى توانيد طعمه خود را به طور موثر ارائه كنيد ، علفها جزو علفهاى خوب محسوب مى شوند ، پس اين كابوس را كنار بزنيد تا روزى جنجالى را تجربه كنيد!

علف بد : علفهاى مرده و فاسد شده جذابيت كمترى براى كپور دارند ، چرا كه بخش زيادى از منابع غذايى آنها نيز متعاقبا از بين رفته است. زمانى كه علفها مى ميرند و بر روى بستر آب انباشته مى شود ارائه طعمه مى تواند تبديل به كابوسى واقعى شود. كار كردن در علفهاى پرپشت ابريشمى ريز سخت ترين مورد است. به علت عمق اين نوع علفها نه تنها ممكن است اجزاى ريسه در لابلاى آنها پنهان شود بلكه نخ اصلى نيز ممكن است در ميان آنها فرو رود. در اين وضعيت رها شدن از علف بسيار دشوار شده و تكه هاى علفى كه به همراه نخ وارد حلقه هاى چوب مى شوند سبب گير كردن نخ مى شوند.


چگونه قسمتى عارى از علف را پيدا كنيم

معمولا در درياچه هايى كه داراى بسترهاى پوشيده از علف هستند آب زلال مى باشد ، در اين نوع آبها مى توانيد با بالا رفتن از يك درخت و يا قسمتى مرتفع و مشرف به آب ، نقاط خالى از علف را پيدا كنيد. حتى اگر نتوانيد كف آب را ببينيد ، حفره ها و كانالهاى لابلاى علفزارها نقاطى هستند كه مى توانيد آنها را با بستن يك سرب به نخ بيآزماييد. بل استفاده از ماركرهايى با حلقه هاى بزرگ سرب كه توسط بومى بلند تر بر روى نخ اصلى سوار شده اند ، احتمال گير كردن شناور ماركر را كاهش مى دهد ، اما اگر شرايط و تراكم علفها بيش از حد است بكار گيرى ماركر به ريسكش نمى ارزد. به جاى آن مى توانيد از يك سرب خالى استفاده كنيد ، سرب را به نقطه مور نظر پرت كرده و پس از برخورد آن با آب نخ را به گونه اى بگيريد كه كاملا سفت شده تا با فشار سرب بتوانيد لحظه برخورد آن با كف را احساس كنيد و در صورت تميز بودن بستر از شدت برخورد سرب متوجه شويد. وقتى يك محوطه صاف را پيدا كرديد تنها كافيست نخ را كليپس و مارك نماييد و با تعيين جهت پرتاب هر بار بتوانيد ريسه خود را به همان نقطه برسانيد.

گاهى اوقات خبرى از نقاط بدون علف نيست و يا ماهى ها در ميان علفها خوراك مى كنند ، پس ما نيز مجبور خواهيم بود در دل علفها قلاب بزنيم. چندين روش براى ارائه طعمه در علفهاى عميق وجود دارد ، كه به موقعيتى كه در آن هستيد بستگى دارد. در مواقعى كه در ميانه علفهاى شاخه شاخه و بلند يا همان اوواش ( گوشاب ، علف لشاب يا بارهنگ آبى ) قصد قلاب زدن داريد كيسه پى وى اى مى تواند بهترين روش باشد و در مورد كپه هاى علفهاى پر پشت و ريز ابريشمى ريسه هاى چود و يا طعمه هايى كه با دقت متعادلسازى شده باشند مى توانند بر روى سطح علفها باقى بمانند. در اقدامى جايگزين مى توانيد خودتان قسمتى از علفهاى بستر را تميز كرده و در آن قسمت كار كنيد در اين مورد مى توانيد از ابزار مربوطه كه مشابه چنگگ كوچكى مى باشد استفاده كردخ قسمتهاى اصلى علف را پاك كنيد و تميز كردن نهايى را به ماهى ها بسپاريد.

از بالاى درخت اين نقطه خالى كه در اثر طعمه پاشى با شاهدانه بوجود آمده كاملا مشخص است.

طعمه پاشى بر فراز علفزارها
هيچ چيز همانند استفاده از طعمه هاى ريز مثل دانه ها و غلات پخته شده نمى تواند ماهى را وادار به صاف كردن و تميز كردن علفهاى يك منطقه بكند و شما با طعمه پاشى متمركز در يك نقطه مى توانيد از اين ويژگى بهره گرفته و با اعتماد به كپور ها قسمتى را از علف تميز كنيد. شاهدانه و مخلوط غلات كار آمد هستند و از نظر اقتصادى نيز بصرفه. يكى از روشهاى انجام موثر اين كار ريختن مواد طعمه پاشى داخل يك سطل و افزودن ساير موارد ريز و معمول طعمه پاشى است. با تكرار طعمه پاشى در يك نقطه به طرز رضايت بخشى مشاهده خواهيد نمود كه چگونه به مرور نقطه مورد نظرتان عارى از علف شده و گسترش مى يابد.

در يك موقعيت معمول ماهيگيرى هر طعمه اى قابل استفاده است ، مثلا بويله هاى خورد شده و پلتها براى بكار گيرى در داخل كيسه پى وى اى عالى هستند ، اما زمانى كه قصد استفاده از ريسه هاى چود را داريد پخش كردن بويله ها در يك منطقه مى تواند ماهى را وادار به حركت در آن اطراف كرده و با چنين موقعيت خوراك نمودن كپور ، شانس عمل كردن ريسه به حداكثر ممكن ارتقا يابد.


استفاده از شاهدانه ، دانه ها و غلات پخته شده همراه سایر طعمه های ریز مى توانند ماهى ها را وادار به تميز كردن بستر مورد نظر شما نمايد.


مبارزه با ماهى در ميان علفها

در مورد بسترهاى علفى بسيار مهم است كه پس از برداشته شدن طعمه بلافاصله و قبل از اينكه ماهى به لابلاى علفها پناه ببرد خود را به چوب برسانيد. به محظ اينكه كپور فرارى وارد علفزار شود در آوردن آن كار بسيار دشوارترى خواهد بود. در اين موقعيتها چوبهايتان را به گونه اى قرار دهيد كه نوك آنها بالا قرار بگيرد تا بدين طريق ماهى امكان حركت داشته باشد. اگر كپور به سختى در ميان علفها گير كند به دليل فشارى كه از طرف نوك چوبهاى رو به هوا وارد مى شود ، ماهى به آهستگى رو به بالا حركت خواهد كرد.

يكى ديگر از راههاى آزاد كردن كپورى كه در ميان علفها گير كرده ، كمك گرفتن از شخص ثالث است ، بدين ترتيب كه فرد ديگرى از زاويه اى منفاوت سرب خود را به قسمتى كه ماهى در علفها گير نموده پرتاب كرده و بكشد. اگر با وارد نمودن يك فشار ثابت موفق به خارج نمودن ماهى از گير نشديد وقت آن رسيده كه چوبتان را در جاى خود بر روى پود قرار دهيد ، يك فنجان چاى بنوشيد و كمى صبور باشيد. هرگز سريعا به فكر كشيدن و پاره كردن نخ نيوفتيد ،غالبا گير كردن شديد نخ در ميان علفها بدين معنى است كه ماهى هنوز بر روى قلاب شماست. حتى گاهى ممكن است ساعتها طول بكشد اما در نهايت كپور از ميان علفها خود را مى رهاند و مبارزه شما مجددا ادامه مى يابد.


در مكانهايى كه استفاده از قايق ممنوع نمى باشد رفتن به بالاى سر ماهى كار آزاد كردن آن از ميان علفها را ساده تر مى كند.

ريسه هاى مناسب
سعى كنيد ريسه اى ببافيد كه طول و اجزاى آن با موقعيت مشخصى كه در آن قلاب مى زنيد و روش طعمه پاشى كه بكار بسته ايد ، همخوانى داشته باشد. اگر به صورت متمركز داخل حفره اى را طعمه پاشى نموده ايد ، پس كپور در حين خوراك نمودن تحرك زيادى نخواهد كرد و يك ريسه كوتاه به جاى يك ريسه بلند كه يك طعمه كاملا متعادل به آن وصل است ، تاثير بيشترى خواهد داشت. ريسه نيكد چود در اين موقعيت مى تواند بسيار كارآمد باشد به شرطى كه علفها خيلى عميق نباشند.

وقتى از يك كيسه پى وى اى استفاده مى كنيد طول ريسه خود را كوتاه ، در حدود ١٠ سانتيمتر بگيريد ، تا از ميان علفهاى ايستاده عبور كرده و بر روى بستر بخوابد. بويله هاى پاپ آپ يك ارائه عالى طعمه را در بسترهاى علفى به دنبال دارند ، اما در صورتى كه يك محوطه بدون علف پيدا كرديد مى بهتر است از طعمه هاى سينك استفاده كنيد.

به هنگام قلاب زدن در حفره هاى ميان علفها نحوه خوابيدن نخ بر روى علفها از اهميت فراوانى بخوردار است ، بطوريكه اگر بتوانيد مسير خوابيدن نختان را تميز كنيد تاثير بزرگى در بهبود ارائه طعمه شما خواهد داشت. اگر در شرايطى قرار گرفتيد كه مجبور به ارائه طعمه خود بر روى دسته هاى علف شديد ، بجاى خواباندن نخ با استفاده از يك شناور نخ خود را به سطح آب و بالاى ريسه هدايت كنيد چراكه كپور به نخ عمودى كه چون ساقه هاى علف ايستاده كمتر مشكوك خواهد شد.
يك چنگك مخصوص مى تواند براى تميز كردن و كانال زدن بين علفها جهت خواباندن نخ بسيار مفيد باشد.

در مستر کلاس 6 با دنی فیربراس همراه شوید تا روشهای وی برای قلاب زدن در دریاچه های علفی را ببینید:


برگرفته از:


ترجمه: حسین وفا