طعمه های زمستانی _ده مورد از بهترین انتخابها



انگلر ميل به شما ده طعمه براى سخت ترين شرايط آب و هواى زمستانى پيشنهاد مى كند، اينها براى كپور و بسيارى از انواع ديگر ماهى مفيد هستند. آنها را امتحان كنيد اميدواريم كه سبب بهبود نتايجايتان شود!


به دنبال بهترين طعمه هاى زمستان هستيد؟ در مورد آنكه چه چيز مى تواند كارايى خوب داشته باشد مطمعن نيستيد و به طعمه هايى كه داريد شك داريد؟ پس به خواندن ادامه دهيد ...  
ترغيب ماهى بى رمق براى تغذيه در آب و هواى سرد به دليل كند شدن متابوليسم انها ، نياز به ترفند هاى خاص دارد.
انها به  نسبت فصول گرم كه فعاليتشان بيشتر است ،نياز به غذاى كمترى دارند درنتيجه در جهت فريب دادنشان براى خوراك طعمه، شما بايد در انتخاب مواد خود بسيار دقت كنيد.
در اين مجال انگلر ميل به افشا نمودن ده طعمه بينظير ميپردازد تا بتوانيد سرسختترين ماهى ها را در بدترين شرايط آب و هوا به دام بيندازيد.هر يك از اين طعمه ها مى توانند در برنامه هفته پيش رو برايتان ثمر بخش باشند.



١-نمك
كارايى نمك به عنوان يك اتركتور بسيار خوب براى تمام فصول سال اثبات شده اما در آب سرد اهميت بيشترى دارد چرا كه در بوجود اوردن حاله اى با شعاع خوب از طعم ، براى جذب ماهى ، عملكرد به سزايى دارد.
نمكهاى شيميايى را فراموش كنيد و به جاى آنها از نمك دريايى بصورت پودر يا جامد استفاده كنيد آن را به خمير و مواد طعمه خود اضافه كنيد و يا بصورت پودر به روى طعمه هايى مثل ذرت ، شاهدانه ،پلت ها ، بويله و حتى ماگوت بپاچيد.
استفاده از كيسه هاى كوچك پى وى اى ، مملو از نمك خالص هم هميشه نتايج خوب خواهد داشت بخصوص در فصل زمستان.



٢-نان
نان با قدمتى تاريخى در صدر جدول طعمه هاى زمستانى است ، در فصل زمستان خورده هاى نان گزينه بسيار خوبى براى استفاده در مواد طعمه پاشيست ، براى زمستان يك تكه نان تست نرم و تر و تازه استفاده كنيد.
اين امر سبب پراكنده شدن ذرات ريز نان در آب مى شود و احتمال سير شدن يك ماهى در حال تغذيه كاهش مى يابد.و اگر شرايط بسيار سخت بود لايه رويى نان را جدا كنيد و در ميكس خود استفاده نكنيد.  
شايد ترفند يك كيسه پى وى حاوى تكه هاى خمير فشرده شده كمى قديمى شده باشد اما هنوز يك تاكتيك فوق العاده براى فصل زمستان است- اين روش را به همراه يك دانه ذرت مصنوعى سفيد به عنوان هوكبيت بكار ببريد.  




٣-مالت شكلاتى
اسانس مالت شکلاتی وقتى طعمه هاى ديگر كارايى خود را از دست داده اند ، همه قوانين را ميشكند!
برعكس خيلى از اسانسها كه در صورت استفاده بيش از حد ، ممكن است نتيجه منفى در پى داشته باشند ، هيچ مقدار از مالت شكلاتى بيش از حد نخواهد بود.
براى حصول بهترين نتيجه به ازاى هر تخم مرغ مقدار ٢٠ ميلى ليتر از اين مایع محشر و شيرين را با پودر ميكس پاپ آپ مخلوط و بعد از اضافه كردن رنگ فلروى سفيد بويله هاى خود را رول كنيد كه سايز ١٠ ميليمترى مى تواند انتخابى ايده آل باشد همچنين كمى از مايع را جهت تهيه خمير كنار بگذاريد.



٤-ماگوت
در دماى پايين آب  يكى از بهترين طعمه ها براى كپور ماگوت است.
بكار بردن تورى پى وى اى حاوى مقدارى ماگوت و ريسه مويى به همراه تعدادى ماگوت كه بجاى بويله فيكس شده اند ( البته ميتوان از كليپس مخصوص ماگوت هم استفاده نمود) يكى از بهترين متدها براى فصل زمستان است.
ماگوتها بسيار راحت هضم ، رنگين و غذايى مورد علاقه كپورها هستند.به طور مداوم و منظم پرتاب كنيد تا بسترى از ماگوت توليد كنيد ، حتما به ياد داشته باشيد كه باستفاده از چند ماگوت مصنوعى وزن قلاب را خنثى كنيد.





٥-ادويه جات
افزودنيهاى اسپايسى از ديرباز يكى از بهترين گزينه ها براى ماهيگيرى در زمستان بوده و با توجه به محتويات خواركهايى كه از قديم در مزارع تكثير كپور آسيا مرسوم بوده افزودن ادويه هاى متنوع روشى خوب براى تغذيه ماهيان در زمستان ميباشد.
پاشيدن زردچوبه بر روى ماگوتها ، اضافه نمودن  گرام ماسالا به مواد طعمه پاشى ، بكار بردن شاهدانه فلفل سود شده ، استفاده از كنسرو ذرت با طعم گيشنيز ، پودر گوشت به همراه سير و نمك و خمير  بلاچان امثالى از تركيبهاى موثر و خوب با ادويه هستند و شما تنها محدود به قوه تفكر و ابتكار عمل خود خواهید بود.
( گرام ماسالا : گونه‌ای طعم‌دهنده غذاست که از ادویه‌جات برشته شده و سائیده شده درست می‌شود و در آشپزی هندی و آشپزی پاکستانی و آشپزی بلوچی کاربرد دارد. اما ذائقه و طعم متفاوتی دارند. ادویه گرام ماسالا هندی ها تلخ مزه و تند است. وكيپديا)



٦-خمير
خميرهاى "هاى اتركت" هوكبيت تنها بخشى از داستان  استفاده از خميرها در فصل زمستان هستند چرا كه قابليت تطبيق آنها با طعمه بستگى به روشهاى مختلف استفاده اشان دارد.
خمير را به روشهاى مختلفى ميتوان بكار گرفت براى مثال پيچاندن به دور سرب ، بكار بردن همراه با سربهاى فيدر ، پوشاندن لايه اى بر سطح بويله و حتى به همراه گلوله اى بر روى نخ پى وى اى.
بكارگيرى خمير مدت زمان انتشار عطر و طعم طعمه را افزايش ميدهد ، طعمه هاى ريز را به آهستگى در اطراف ريسه پخش مى كند و بخصوص در مورد رودخانه ها  از اهميت بالايى برخوردار است.
در صورتى كه ميخواهيد زمان فروپاشى خمير را كاهش دهيد در مايع خمير بيشتر از آب به جاى تخم مرغ اضافه كنيد.



٧-لسيتين و الكل
اسانسها ، اتركتورهاى بر پايه روغن و غذاهاى چرب ماهى خاصيت جذب خودرا در آب سرد از دست ميدهند چرا كه مواد روغنى به دليل سرما خاصيت چسبندگی پيدا ميكنند.
جهت اطمينان از پخش شدن عطر و طعم طعمه و جلوگيرى از محبوس شدن اتركتورها در بويله به مواد طعمه پاشى و خمير خود لسيتين گرانول (قابل تهيه از داروخانه هاى عرضه كننده محصولات مكمل غذايى) اضافه كنيد.
(ليسيتين :  لسیتین یک لغت یونانی و به معنای زرده تخم مرغ است و علت نام‌گذاری آن، وجود میزان فراوان لسیتین در زرده تخم مرغ و همچنین کشف این ماده برای اولین بار در زرده تخم مرغ بوده‌است. لسیتین، یک گروه از فسفولیپیدها می‌باشند که ترکیب اسید فسفریک، گلیسرول، کولین با اسیدهای چرب هستند. وكيپديا )
متعاقبا در جهت اين منظور به مواد خمير خود الكل اضافه كنيد ، مقدارى از ودكاى بى بو بر طبق تجربه بهترين نتيجه را در این ترکیب مى دهد و براى تجربه ويسكى و يا جين از طعمهاى متفاوت استفاده كنيد.




٨-ذرت

در مورد كپورگيرى در آبهاى سرد معدود طعمه هايى توانايى رقابت با يك يا دو دانه ذرت ساده را دارند.

ذرت به راحتى قابل هضم است و در بستر هاى مختلف آب و حتى ابهاى كدر از قابليت رويت بالايى برخوردار است و بر خلاف ماگوتها نظر ماهيهاى كوچك بستر آب را به خود جلب نمی كند.
يك جفت دانه ذرت كه از قسمت مركزى بر روى قسمت موى ريسه به طول ١٨ ميليمتر و يا در شرايط بسيار سخت ، يك دانه تكى ذرت كه به صورت عمودى بر روى موى ريسه به طول ٢٠ ميليمتر كشيده شده باشد ، مى تواند سحر و جادو كند.


٩- ليكوييدها
كيسه هاى پى وى اى تنها جهت پركردن مواد جامد نيستند.
كيسه اى پر از ليكوييد همانند بمبى در زير آب عمل ميكند و عطر و بوى طعمه را تا فواصل دور پخش ميكند و اين اتفاق در حالى مى افتد كه ماهى هيچ غذايى هم بدست نمى آورد.
قبل از استفاده از ليكوييد از سازگارى ان با پى وى اى مطمعن شويد ، مخلوط شير غليظ شده به همراه مالت شكلاتى ، خود در حكم يك ليكوييد اشتها آور عالى براى كپور است.


١٠-پپرامى
باوجود انكه اين اسنك گوشتى پر از ادويه ،  حاوى مقادير زياد روغ است اما در زمره بهترين طعمه هاى فصل زمستان قرار مى گيرد.
براى كپور ، زردپر و چاب بسيار جذاب است و مى توانيد آن را به صورت قطعات كوچك به همراه قلابهاى ريز استفاده كنيد. با جدا كردن پوسته رويى آن سطوح پرقدرت جذب اين طعمه تراوشى بهتر خواهد داشت.

برش كوچكى از آن را  بر روى يك بويله پاپ ده ميليمترى بكار گيريد تا نتايج عالى در زمستان داشته است.


برگرفته از انگلر ميل:

نوشته:ريچارد هولرويد
ترجمه:حسين وفا