چرخها معمولا گرانترين آيتمى هستند كه يك كپورگير اقدام به خريد مى كند ، از اين رو يك انتخاب درست امرى حياتى است. در اين مقاله با يك مقايسه اجمالى سعى خواهيم كرد شما را در انتخابى درست يارى كنيم.
چرخهاى بيگ پيت
استايل و ماهيت چرخ
اسم اين چرخها از طراحى آنها به منظور ماهيگيرى در درياچه هاى وسيع ( گراول پيت: به دریاچه های بزرگی اطلاق می شود که در حفره هایی که از معادن سنگریزه وشن بجا مانده اند درست شده و یکی از ایدآل ترین مکان های کپور گیری هستند. ) الهام گرفته شده است ، كه جزو وسوسه انگيزترين مكانهاى كپورگيرى جهان هستند. اين درياچه ها بى نظير ، بزرگ و بى پروا براى برخى از ماهيگيران راز فروش اين چرخها هستند. مدلهاى كلاسيك مثل طيف چرخهاى تورنومنت دايوا هنوز بعد از گذشت ٢٥ سال از ورود آنها به بازار ، در صدر جدول پرفروشترين چرخهاى جهان هستند.
از توك ماهى تا مبارزه
به استثناى چندين مورد ، مثل چرخ شيمانو بيگ بيت رانر و دايوا ايفينينى ، چرخهاى بيگ پيت نياز به تنظيم و شل كردن كلاچ قبل از خواباندن چوب دارند. براى بعضى از ماهيگيران اين مورد خود يك مزيت محسوب مى شود ، اما به اعتقاد برخى ديگر اين عملى غير ضرورى و اضافى است .
قدرت پرتاب
با الهام از چرخ هاى پرتاب بلند دريايى ، اين چرخها به گونه اى طراحى شده اند كه ريسه شما را به فواصل طولانى برسانند. اسپولهاى بزرگ و سرعت كاهش يافته چرخش آنها باعث مى شود به هنگام جمع كردن نخ و در حين نوسان و بالا و پايين رفتن ، نخ به نحوى بهتر بر روى اسپول بخوابد و اصطكاك نخ در لحظه پرتاب به حداقل برسد.
برخى معايب
تمام آن قدرت پرتاب به موضوع قيمت مى رسد ، معمولا چرخهاى بيگ پيت بسيار گرانتر از چرخهاى فيرى اسپول هستند و وزن آنها هم مثل قيمتشان سنگين است. براى آبهاى كوچك و روشهايى كه نياز به پرتابهاى مكرر دارند، بيش از حد دست و پا گير هستند. نخ گيرى مجدد اين چرخها هم پول و وقت زيادى مى برد.
چرخهاى فيرى اسپول
استايل و ماهيت چرخ
خيلى از آن زمان نگذشته كه يك چرخ شيمانو بايت رانر تنها چرخى بود كه شما براى كپورگيرى نياز داشتيد. طراحى خاص ، با ويژكى فیری اسپول چرخ كه قابليت آزاد سازى اسپول را به همراه داشت ، به راحتى در لب آب قابل تشخيص بود و حساب كار شما را به عنوان يك كپورگير از ساير ماهيگيران جدا مى كرد. اما گسترش توليد چرخهاى مختلف كپورگيرى ، اين انحصار را به چالش كشيد.
از توك ماهى تا مبارزه
اينها چرخهايى با جثه اى كوچكتر و قدرتى يكسان هستند. عملكرد مكانيسم فيرى اسپول ، كه برگرفته از چرخهاى بايت رانر می باشد ، بدين صورت است كه به نخ اجازه مى دهد حتى در زمانيكه كه ضامن بِيل آرم چرخ بسته است ، به راحتى از اسپول باز شود. يك چرخش دسته چرخ با جابجا كردن كردن كلاچها ، جلوى باز شدن نخ را مى گيرد. هر دو كلاچ ، فرى اسپول و كلاج اصلى چرخ از قابليت تنظيم دقيق براى دستيابى به بهترين كنترل ، برخوردار هستند.
قدرت پرتاب
ضعف چرخهاى فيرى اسپول (كوچك) در قدرت پرتاب آنهاست. البته نمى توان گفت كه شما به فاصله صد متر نخواهيد رسيد ، اما جهت پرتابهايى راحت بايد در محدوده اى كوچكتر قلاب بزنيد. مى توان گفت كه چرخهاى فيرى اسپول تا حد قابل ملاحظه اى سبكتر از اقوام خود ، بيگ پيتها هستند. از اين رو اگر روشى كار مى كنيد كه نياز به پرتابهاى پى در پى دارد ، مثل ماهيگيرى رو آبى به دنبال چرخى كوچكتر باشيد.
برخى معايب
اگر بخواهيد يك چرخ بيگ پيت و يك نسخه فيرى اسپول را مقايسه كنيد ، قابل توجه ترين تفاوت سرعت بازيابى نخ و جمع كردن دوباره آن بر روى اسپول مى باشد. امتحان كنيد و يك پرتاب صد مترى را با هر دو چرخ جمع كنيد ، ملاحظه خواهيد كرد كه گويى بازيابى نخ با چرخ كوچكتر يك قرن طول مى كشد. البته اگر به فكر ماهيگيرى در فواصل كوتاه باشيد مشكل خاصى نخواهد بود.
در هنگام خريد چرخ به چه ويژگيهايى دقت كنيد
سايز اسپول
در مدل بندى چرخها رقمى كه ضريبى از هزار است ، ديكته كننده اندازه اسپول چرخ مى باشد. بر روى اسپول اكثر چرخها ظرفيت نخ گيرى نيز قيد شده ، و چرخى كه بخوبى از نخ پر شده باشد پرتاب بهترى مى دهد.
سرعت نسبى چرخ دنده ها (رتيو)
براى مثال رقمى مانند 4.9:1 به اين معنى است كه هر گردش دسته چرخ ٤/٩ بار نخ را به دور اسپول مى پيچد. هر چه اين عدد بزرگتر باشد سرعت جمع كردن نخ افزايش خواهد يافت ، كه نكته اى مهم در انتخاب يك چرخ است.
كلاچ و يا حالت بك ويند ( چرخش بر عكس دسته )
چگونه با ماهى خود مبارزه مى كنيد؟ هر دو روش صحيح است و مهمترين نكته تعيين كننده ، انتخاب روشى است كه شما با آن احساس راحتى بيشترى بكنيد. اما به طور كلى كلاچ چرخهاى بيگ پيت داراى قدرت كشش بهترى هستند.
برگرفته از سایت:
ترجمه: حسین وفا
دیدگاههای بازدیدکنندگان
روح االله قنبری.
سلام 😊✋
1743 روز پیش ارسال پاسخمطالب خوب و اموزنده بودن.🙏🌺
طهرانى
قلم شما استوار پر رنگتر از همه شيوا و روان سپاس🎣🙏🏻❤️
1743 روز پیش ارسال پاسخحسین وفا
ممنونم جناب طهرانى عزيز
1743 روز پیش ارسال پاسخمهران مجدپور
درودبرشما جناب آقای وفا
1736 روز پیش ارسال پاسخمطلب همانند همیشه بسیار عالی و مفید بود.
حسین وفا
ممنونم جناب مجدپور عزيز همراه هميشگى ما
1736 روز پیش ارسال پاسخوحید
مقاله زیبایی بود و کاملا قابل درک و فهم.
1736 روز پیش ارسال پاسخ