امروزه  فروشگاههاى لوازم ماهيگيرى مجموعه اى از طعمه هاى خوب كپور را ارايه ميكنند اما براى ماهيگيران تازه كار و كم تجربه انتخاب طعمه مناسب از ميان اين تنوع مى تواند چون كابوسى آزار دهنده باشد. در طى سالها من طعمه هاى مختلفى كه شما مى توانيد از فروشگاهها تهيه كنيد را استفاده كرده ام  و در كنار آن ساعتها در آشپزخانه مشغول مخلوط كردن طعم و بو هاى مختلف ، جوشاندن مخلوط آردها و دانه ها و استفاده از اسانسهاى كمياب بوده ام تا ايده آل ترين طعمه كپور را بدست آورم.گروهى از اين طعمه ها درصد موفقيت بالايى دارند و دسته اى متاسفانه كارآيى ضعيف ، در حقيقت بعضى از طعمه هايى كه من ساخته بودم بيشتر باعث ترسیدن و فرار کردن  ماهى مى شد تا جذب آن!

به هر حال اينكه شما در امر كپور گيرى چقدر تجربه داريد مهم نيست من تقريبا ميتوانم تضمين كنم كه محبوبترين طعمه هاى كپور هميشه يكسانند. هفت موردى كه در زير به آن اشاره ميكنم براى من در نقاط مختلف دنيا و در سخترين شرايط آب و هوا  كار كرده اند و در صورت عملكرد درست در ماهيگيرى  براى شما نيز بهترين كارآيى  را خواهند داشت.
قبل از پرداختن به اين هفت طعمه اضافه ميكنم كه شما با تمام طعمه هايى كه از فروشگاهها تهيه ميكنيد ميتوانيد كپورصيد كنيد ، آنها به وقت خود مفيد خواهند بود و گاهى از اين هفت طعمه هم موفق تر ، كه اين به میزان فشار صید وارد به دریاچه و طعمه هایى که در آنجا مورد استفاده قرار گرفته دارد.




غذای سگ ویتالین که با آب جوش نرم شده.

٧-ويتالين
ويتالين غذاى سگهاى خانگيست كه حاوى ذرت ، پودر گوشت و استخوان و افزودنيهاى جانبى است.
من ويتالين را در رتبه هفتم قرار دادم چون تعداد زيادى ماهى در فصول سرد سال با کمک این طعمه صيد كرده ام و در واقع اين طعمه اولين انتخاب  من براى هواى سرد ميباشد.
در هوای سرد  با طعمه پاشى کم و مستمر توسط توپهایی خمیری که از پودر ویتالین درست شده به همراه شاهدانه ، تايگر نات ، ذرت و بويله مورد نظر، ميتوانيد بزرگترين ماهيهاى درياچه را صيد كنيد.
ويتالين در جايگاه هفتم قرار ميگيرد چون مانند شاهدانه خود به تنهايى طعمه اى قابل استفاده نيست بلكه تركيب پودر آن با  موارد ديگر - به استثنای بویله های پاپ فلرو ، عالیست ، فقط کافیست مقداری از آن را داخل سطل بریزید و بر آنها آب جوش بریزد تا نرم شوند سپس با اضافه کردن طعمه های دیگر مخلوط بدست آمده را به شکل توپ در آورده و به نقطه مورد نظر برسانید،  به همین سادگی!




کپورها دیوانه شاهدانه هستند!

٦- شاهدانه
تمام چيزهايى كه در مورد علاقه اعتيادوار كپور به شاهدانه شنيده اييد درست و كپور عاشق اين طعمه است. در حقيقت طعم آن براى كپور خارق العاده ست. حتى يك مشت از آن ميتواند ساعتها كپورها را مشغول پمپ کردن بستر درياچه كند.

من حتی گاهی با مقدار كمى شاهدانه مسیر کپورها را تغییر داده ام  ، یک بار از بالای یک درخت مشغول تماشای دو کپور در بالای قسمتی بودم که قبلا طعمه پاشی کرده بودم اما طعمه ها توسط آنها جارو شده بود ، دو کپور مشغول پرسه زدن در آن حوالی بودند ،و یکى بسیار بزرگتر از دیگری بود.

من تنها دو الی سه دانه (بله سه عدد تکدانه ! ) شاهدانه به داخل آب چند متر آن ورترر از آنها پرتاب کردم ، كپورها تغییر مسیر دادند و از زیر نقطه ای که سه  دانه شاهدانه با سطح آب برخورد کرد عبور کردند ، و شما می توانسید به وضوح عکس العمل آنی آنها را به محض حس کردن بوی روغن  شاهدانه مشاهده کنید.

سپس بعد از کمی چرخیدن درست به همان نقطه ای که  سه شاهدانه فرود آمده بودند رفتند و من چند دانه دیگر به همان منطقه پرت کردم و چند دقیقه بعد ماهی بزرگتر که راحت بالای 30 پوند وزن داشت به قلاب افتاد.
گاهى مردم از من در مورد دليل علاقه شديد كپور به شاهدانه سوال ميكنند ، حقيقت اين موضوع هنوز ناشناخته است و تنها ميتوانيم حدس بزنيم كه روغن شاهدانه عطر و بوى خيلى خوبى در آب از خود ساتع ميكند و شكل و ظاهر آن براى كپورها كه عاشق طعمه هاى كوچك و مغذى هستند باعث شده تا يكى از محبوبترين انتخابهايشان باشد.



سایمون قبل از استفاده از طعمه های پاپ

٥-بويله هاى پاپ فلرو
ممكن است اينكه من در رده بندى خود بويله هاى پاپ درخشان را درجایگاه پنجم قرار مى دهم باعث تعجب عده اى شود اما بشخصه عاشق اين دانه هاى كوچك و زيبا هستم.
اين دسته از بويله ها بخوبى باعث جذب كپور ميشوند و من در سه سال گذشته تعداد زيادى كپور ، توسط آنها صيد كرده ام.
من  ترجيح ميدهم آنها را بصورت طعمه تکی (سینگل بیت) در ريسه خود استفاده كنم چراكه اين دسته از بويله ها حاوى مقادير بيش از حد اتركتور و اسانس هستند و لزوی به استفاده آنها در مناطق طعمه پاشی شده نیست و به واسطه عطر و طعم قوى چون بلند گويى در آب ماهی ها را صدا زده  و نیز رنگشان هم در عمق آب (زلال) براى كپورها قابل رويت است.
بنظر من در نظر گرفتن اختلاف رنگ مناسب بستر درياچه و بويله از موضوع انتخاب رنگ محبوب اهميت بيشترى دارد ، براى مثال من براى بستر هاى عميق و تاريك لجنى رنگ سفید،  زرددرخشان  و صورتى فلرو استفاده ميكنم.
به هنگام استفاده از اين بويله ها بيشترين توجهتان را معطوف به بستر درياچه كنيد و طعمه اى انتخاب كنيد تا بر روی بستر خود نمایی کند. بويله هاى فلورو بهترين انتخاب براى استفاده بصورت طعمه تکی در فصل زمستان هستند منظور من دقیقا یک طعمه تنهاست چرا که تفاوت بسیاری بین یک طعمه تک و یا یک طعمه احاطه شده با چند طعمه دیگر است.

اگر ماهی قصد امتحان کردن یکی از طعمه های شما را داشته باشد ، و شما توسط پی وی ای سه طعمه دیگر نیز به اطراف آن رسانده باشید شانس برداشته شدن طعمه اصلی شما به یک چهارم تقلیل می یابد.در نقطه مقابل اگر کپور از روى کنجکاوی تنها قصد بررسی طعمه را نیز داشته باشد و آن را به دهان بگیرد در صورت عملکرد درست ریسه به قلاب می افتد.

این ایده برای دوستانی که قصد هزینه کردن زیاد برای ماهیگیری را ندارند نیز بسیار مفید است ، چرا که با یک قوطی هوکبیت پاپ در بسیاری از شرایط موفق به صید کپور می شوند ،من از بویله های کرفتی کچر و بویله های داینامیت فرانک وارویک استفاده می کنم.


  

بویله های فریزی ار بویله های شلف لایف (بدون تارخ مصرف ) بهترند.

٤-بويله هاى معمولی
هر ساله در اكثر نقاط  جهان مثل انگلستان بويله ها اصلى ترين طعمه در صيد ورزشى كپور بشمار مى روند. صدها نوع مختلف بويله هاى مرغوب در فروشگاههاى لوازم ماهيگيرى موجود ميباشد. پيشنهاد من براى بويله مناسب انتخاب بويله هايى با بيس غذاى ماهى براى بهار ، تابستان و پاييز ميباشد. همچنين بويله هاى فريز شده از كارايى بالاترى برخوردارند چرا كه حاوى مواد با کیفیت تری هستند و من قبل از هر چیزی آنها را به شما پیشنهاد می کنم.
ممكن است به شما نيز توصيه شود كه همان نوع بويله اى كه اكثر ماهيگيران در يك مكان استفاده ميكنند را بكار گيريد من اين موضوع را زياد لازم الاجرا نميدانم و بلكه بر اين عقيده هستم كه بجاى استفاده از همان نوع بويله ، بكارگيرى بويله اى متفاوت  در رنگ و بو ميتوانددر دراز مدت نتایج شما را نسبت به سایر ماهیگیران بهبود بخشد.
بحث در مورد بويله ها بسيار گسترده ميباشد ولى من به اين مختصر بسنده ميكنم تا در مقالات بعدى بطور مفصلى به بررسى آنها بپردازيم.




پلتها رتبه بالای خود به عنوان یکی از موفقتری طعمه های کپوری حفظ نموده اند.

٣-پلت ها
تاريجچه پلت ها كه مورد استفاده در تغذيه ماهيهاى پرورشى قرار ميگرفته بسيار طولانيست. ديك والكر در سال ١٩٥٠ براى اولين بار پلتهاى خوارك قزل آلا را بصورت خمير براى صيد کپور استفاده كرد، من فکر می کنم اگر در آن زمان او مى توانست بجای خمیر از ریسه مویی و توری پی وی ای استفاده کند،  تمام کپورهای دریاچه های اطرافش را صید مى كرد.
بطور حتم پلتها براى صيد ماهى كپور از اهميت بسيار بالايى برخوردارند. من از پلت قزل آلا ، پلت سالمون و پلت هاليبوت در انواع و سايزهاى مختلف استفاده ميكنم تا ماهيها در انتخاب طعمه دچار سردگمى بیشتری شوند.

بگذاريد مثالى بزنم ، يك روز تصميم گرفتم دو مدل پلت مختلف را در استخر پروش ماهى خود امتحان كنم ، هر دو دقيقا يك اندازه بودند ، ولى رنگ آنها كمى با هم فرق داشت ، اولى يك پلت معمولى كپور بود و دومى يك پلت غنى شده مخصوص قزل آلا.
آنها را با هم مخلوط كردم و به قسمتى از درياچه پرورش ماهى خود پاشيدم ، يكى از بزرگترين كپورهاى آينه اييم و شروع به هورت كشيدن يك يك پلتها كرد! سپس به سمت كف آب به دنبال دسته هاى بيشتر پلتها رفت و به كمك سيستم فيلترينگ دهان خود شروع به سوا كردن پلتها نمود بطوريكه ، پس از سه چهار ثانيه همه پلتهاى كپورى را از دهان خود پس مى زد در حاليكه تنها يك يا دو پلت قزلى را پس مى زد. سپس براى هضم يك شكم پر از پلتهاى قزل آلا شروع به پرسه زدن نمود!
به محظ اينكه آن كپور پير و طمع كار همه پلتهاى قزلى را تمام كرد،  باز گشت و شروع به خوردن پلتهاى كپورى نمود.همانطور كه گفتم كپور طعمهاى متفاوت را مى شناسد. و كار سخت براى كپورگيران تشخيص اين است كه كدام پلت بهترين عملكرد راخواهد داشت ، اگر بخواهم بطور كلى بگويم هر چه پلت گرانتر باشد غنى تر و بهتر است ،چيزى كه بايد هميشه در نظر بگيريد.



یک طعمه تکی تایگر نات بدون هیچ چیز دیگر در اطرافش یک سلاح مرگ آفرين است.

٢-تايگر نات
تايگر نات يك طعمه بينظير براى كپور ميباشد و اين ماهى عاشق بلعيدن آنهاست.
يكبار من در یکی از حوضچه های پرورش كپور خود اقدام به آزمايشى در مورد طعمه تايگر نات كردم و مقدارى از آن را داخل يك جوراب قرار دادم بطورى كه ماهى ها قادر به رويت آنها نباشند و جوراب را بطور شناور در قسمتى از آب مستقر كردم. كپورها تايگر نات را نمى ديدند و بدان دسترسى نداشتند، نتيجه کار هجوم تعداد زيادى كپور به جوراب كهنه من بود بدون آنكه از محتويات آن خبر داشته باشند ، بله كپور عاشق بوى تايگر نات است!
اما چگونه بايد آنرا مورد استفاده قرار داد؟ بسيارى از ماهيگيران كه تجربه كافى ندارند از اهميت طريقه استفاده تايگر نات بی خبرند اما تايگر نات فرآورى نشده ميتواند براى ماهى مثل يك سم كشنده باشد.
صادقانه بگويم تمام انواع تايگر ناتهايى كه بخوبى فرآورى شده باشند در عمل بسيار مفيد هستند و حتى شما هم ميتوانيد بشخصه آنها را عمل آوريد ،تنها کافیست مقداری از آن را از يك فروشنده خشكبار مرغوب بصورت خشك شده تهيه كنيد و يا بصورت كنسرو آماده از فروشگاهاى لوازم ماهيگيرى خريدارى كنيد ( اين كنسروها بصورت مستقيم قابل استفاده ميباشند) ، تايگر ناتهاى خشك شده را بمدت ٢٤ ساعت در آب خيس كنيد و سپس بمدت ٣٠ دقيقه بجوشانيد و اجازه دهيد در مايع خود بمدت ٢٤ ساعت ديگه خيس بخورند.هرگز فراموش نكنيد استفاده از تايگر نات خشك بصورت مستقيم براى ماهى كشنده خواهد بود.



کنسرو ذرت حاوی نمک مى باشد که خود یکی از اترکتورهای خوب کپور است.

واضح است جذب بصری این طعمه نیز بسیار بالاست از این رو ذرتهای پلاستیکی نیز بسیار خوب هستند.

١-ذرت شيرين
براساس ملاكهاى زير ، ذرت شيرين طعمه شماره يك من ميباشد. رنگ  ، طعم  ، شكل ظاهر و جذابيت بسيار بالا براى كپور.
بر طبق آمار بسيار جالب تعداد زيادى از بزرگترين کپورها توسط طعمه ذرت صيد شده اند كه بزرگترين ماهى خود من نيز (به وزن ٢٥ كيلو) در بين آنهاست.
بى شك انواع ذرتها در مورد صيد كپور مفيد هستند ، كنسرو هاى ذرت حاوى شكر و نمك هستند كه خود دو اتركتور خوب براى كپور محسوب ميشوند. ذرت ها حاوى مقادير بالايى از آمينو اسيد ها هستند كه باعث ساتع شدن سيگنالهاى خوبى براى جذب ماهى در زير آب ميشوند.
رنگ ذرت همانند بويله هاى فلرو بسيار مناسب است و در اكثر بسترهاى مختلف بخوبى قابل رويت است. شما ميتوانيد بصورت متعدد يا تكى ذرت را در ريسه خود مورد استفاده قرار دهيد. ذرت به تنهايى يك طعمه عالى براى كپور است اما همراهى ان با شاهدانه و تايگر نات هم نتایج خوبى خواهد داد. مخلوط نسبتی از ذرت و شاهدانه  (به نسبت ٧٥ درصد شاهدانه و ٢٥ درصد ذرت )براى تمام طعمه هاى شما قابل اطمينان است.
ايرادهاى استفاده از ذرت بصورت مستقيم اين است كه اين طعمه مورد علاقه اكثر ماهيهاى ريز ميباشد و در طولانى مدت ماندگارى خوبى بر روى ريسه ندارد كه براى رفع اين مورد ميتوانيد ذرتهاى طبيعى را بهمراه انواع مصنوعى بكار بگيريد.


برگرفته از سايت توتال فيشينگ:


نوشته: سایمون اسکات

مترجم: حسین وفا