بهترین بویله های خانگی

دستور ساخت بويله خانگى ارزان براى موفقيت در زمستان و بهار! 

نوشته : تیم ریچاردسون

تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه كم كردن هزينه طعمه ها چقدر مى تواند در بهبود نتايج صيدتان موثر باشد ، و با ساخت طعمه هاى منحصر به خود به هر نحوى كه دوست داريد ، از طعمه اى متفاوت با بويله هاى متداول نتايج عالى بگيريد. خوب همين حالا زمان به وجود آوردن اين تغيير به كمك طعمه هاى دست ساز خودتان است. تا ماهيهاى بيشترى صيد كرده و پول كمترى پرداخت كنيد! به خواندن ادامه دهيد تا با دستور ساخت به اثبات رسيده ، طعمه اى موفق براى زمستان و بهار درست كنيد!


حتما در مورد تركيبات سنتى بويله كه از دو مورد اصلى كه همان آرد سمولينا و آرد سوياست شنيده ايد. معمولا پودرهاى خشك اينچنينى به مخلوطى از تخم مرغ  ، فليور و شايد شيرين كننده ها و نيز ساير افزودنيها اضافه مى شوند تا بويله و يا پلتى ارزان قيمت ساخته شود. در اينجا من به توضيح ايده هايى خواهم پرداخت كه تا نسخه اى پيشرفته و موثر تر از اين دست طعمه ها را براى استفاده در زمستان و بهار تهيه كنيد.

گندم دوروم منبع آرد سمولینا


براى دستيابى به يك بيس ميكس ارزان كه از قابليت ماندگارى مناسبى برخوردار باشد ، كه در ساخت بويله ، پلت و حتى به عنوان گراند بيت و يا خيلى منظورهاى ديگر از آن استفاده كنيد ، حتی اگر قیمت آرد سمولینا ،آرد سویا و  آرد ذرت به نسبت همیشگی 2 سمولینا 1 ذرت و 1 سویا از نظرتان  بیسی گران است ، چرا از آرد زرد رنگ ذرت دامى استفاده نكنيم ، و با  آرد بادام زمينى به همراه آرد كامل گندم كه هر كدام به نسبت برابر يك سوم مبناى اصلى پودر خشك بويله را تشكيل دهند. اگر قصد تهيه گراند بيت داريد مى توانيد به همان نسبت از بلغور جو و گندم و جو دوسر آماده استفاده كنيد تا طعمه به سرعت فروپاشيده شود.



آرد گندم کامل معمولی

اگر استفاده از آرد گندم کامل برايتان كمى عجیب به نظر مى رسد به ياد داشته باشيد كه سمولينا هم از دانه گندمی مشابه بدست مى آيد و نيز يكى از پر مصرف ترين مواد جهت ساخت طعمه هاى كپورى ارزان همين آرد گندم معمولی است! همين سه مورد در كنار هم تركيبى ارزان و متفاوت به نسبت ساير طعمه ها آماده بدست مى دهد. حالا يكى از مهمترين بخشهاى ساخت يك طعمه ارزان ولى كارآمد اضافه كردن موادى است كه كپور را ترغيب به برداشتن طعمه كند.



اغلب تركيبات پروتيينى و مواد غنى معدنى اين وظيفه را به عهده دارند. در اين مورد ايدهايى ارائه مى كنم كه مى توانيد در اکثر تركيبات خود بكار بگيريد. مى توانيد  از پودر سى اس ال استفاده كنيد. اين ماده در آب حلال است كه خود يك ويژگى بسيار مهم در مورد عملكرد طعمه در آبهاى سرد مى باشد ، استفاده از آرد جوانه گندم يا جو و يا سبوس گندم نيز مى تواند عملكردى عالى در طعمه هاى آب سرد داشته باشد ،   من حداقل يك گرم بتايين هم به یک کیلو گرم مواد خشك خود اضافه مى كنم. 

در جهت افزايش قدرت همبند سازى در كنار سه تركيب اصلى مى توانيد از پودر كامل تخم مرغ كه در سوپر ماركتهاى بزرگ قابل تهيه مى باشد استفاده كنيد و يا از پودر پروتيين تخم مرغ استفاده كنيد. طبيعت تخم مرغ مايع باعث مى شود براى طعمه هاى آب سرد گزينه مناسبى نباشد اما در فصول گرم مشکلی ایجاد نخواهد کرد ، و همچنين من در يافته ام استفاده از پودر تخم مرغ به مقدار كم مى تواند عملكرد طعمه را بهبود بخشد ، و حتى به مواد هسته داخلى بويله هم اجازه مى دهد خيس خورده و سيگنالهاى خواص غذايى خود را به بيرون بويله متساعد كنند.


يكى ديگر از نكات برجسته در مورد ساخت بویله های قدرتمند که حتی در آبهای سرد نیز خوب جواب دهند  ، استفاده از نوعى تركيب طبيعى پمپ كننده است تا در طى نفوذ آب به داخل مواد بويله و يا تنها با شسته شدن سطح آن ،  به بيرون تراوش كند. اين عملكرد باعث گسترش يافتن پراكنش و پاشش قدرت جذب مواد بويله در تمام جهات اطراف بويله مى شود و سبب شكل گيرى يك حاله جذب كننده متمركز متشكل از ذرات ريز طعمه و مواد حلال غذايى در گرداگرد بويله مى شود كه كپور را به سوى خود فرا خواهد خواند.


استفاده از فليورها مى تواند به اين تاثير كمك كند ، خواه استرهاى طبيعى ، تركيبات پروپيلن گليكول ، الكل و يا اسانسهاى پايه گليسيرين يا موارد طبيعى مشابه ، تاثيرى دارند كه باعث انتشار بو و خواص مواد بویله در لايه هاى آب مى شوند. يك تركيب ساده و موثر فليور مى تواند فليور شير غليط شده ، كره يا خامه در مخلوطى به نسبت ٥٠ : ٥٠ با فليور  اسپايس B ( يا ذرت ) باشد. همه چيز به خود شما بستگى دارد كه از يك سطح كم فليور به ميزان ٢ يا ٣ ميلى ليتر به ازاى يك كيلوگرم بيس ميكس خشك استفاده كنيد و يا جهت ساخت هوكبيت مقاديرى بيش از حد مثل ١٥ ميلى ليتر و يا حتى اگر به روش سينگل بيت فكر مى كنيد باز هم اين مقدار را بيشتر كنيد. به ياد داشته باشيد كه فليورهايى با نام يكسان كه از طرف كمپانى هاى مختلف عرضه مى شوند ممكن است تفاوتهاى فاحشى در مواد سازنده و متعاقبا تاثيرى متفاوت در جذب كپور داشته باشند ، و تست كردن سطوح مختلف فليورهاى مورد استفاده تان از برند هاى مختلف تلاشى بسيار ارزشمند است!





همچنين استفاده از يك محصول افزودنى حاوى ويتامين ها و مواد معدنى ضروری مى تواند بى نهايت موثر واقع شود ، فرآورده هایی مثل مولتى استيم مين لاين استفاده كنيد. براى تامين مواد مغذى و ضرورى بويله ، يك گزينه عاليست. شايد براى برخى از كپورگيران عجيب به نظر برسد اما منابعى حتی مصنوعی از ويتامينهاى حلال در اب و حلال در روغن براى كپور بسيار جذاب هستند.

اگر مى خواهيد باز هم قدرت بويله خود را افزايش دهيد ، شايد ساده ترين راه استفاده از مخلوطى از پودر قند و شكر سفيد معمولى است. اين مواد هم باعث مى شوند آب راحتتر در بويله نفوذ كرده و قابليت حلالى بيشترى به بويله مى دهند. ممكن است دوست داشته باشيد از شيرين كننده تغليظ شده ای مثل مایع شیرین کننده استفاده كنيد. نتيجه بكارگيرى همزمان قند و شكر و يك شيرين كننده غليظ قوى ، ماندگارى طولانى تر طعم شيرين بويله خواهد بود!


در مورد ليكوييدها سعى كنيد مقدار زيادى از مايعات طبیعی افزايش دهنده اشتها را به كار بگيريد. به راههاى بسيارى مى توانيد اين مهم را به انجام برسانيد كه يكى از بهترين موارد مايع افزودنى سى اس ال است. 




خمیر بلاچان و استفاده بر روی سرب


گرچه بسيارى از طعمه هاى آبهاى سرد موارد شيرينى از طعمهاى ميوه اى ، ادويه ها و يا لبنى هستند ، اما بسيارى از موارد ديگر هم مى توانند كار كنند چرا كه تعيين كننده نهایی نتیجه کار كپورها هستند كه سابقه روشنى در شكستن همه قوانين دارند. اگر به فكر به كار گيرى طعمهاى دريايى هستيد،  چرا مقدارى خمير بلاچان را نمى جوشانيد و قطعات كوچكى از آن را به عنوان طعمه استفاده نمى كنيد؟! اين روش را با اسانس ويژه خرچنگ سى سى مور و يا اسانس فرانك فورتر و يا حتى تركيبى از هر دو ، امتحان كنيد.در زمستان چرا از يك فليور معمولى آناناس استفاده مى كنيد ، زمانى كه مى توانيد بجاى آن از مخلوط فليور سيب و آب ليمو و كمى شيرين كننده غليظ و مقدار كمى ودكا براى حلاليت و قدرت پخش بینظیر آنها ، استفاده كنيد. به طور حتم اين گونه تركيبات متفاوت با موارد معمول هستند و براى فريب دادن آقاى كپور موثرتر هستند!


تمام طعمه هاى خانگى مربوط مى شوند به برآوردن نيازهاى كپور كه شما شخصا تشخيص و ترجيح مى دهيد ، ممكن است شما دسته اى از طعمه ها را ترجيح بدهيد كه تركيبات آنها بودجه بر اساس بودجه اى كه براى ماهيگيرى در نظر گرفته ايد ، انتخاب شده باشند. طعمه هاى زمستان به سرعت قابل تهيه هستند چرا كه طعمه هاى آب سرد نيازى به رول كردن ندارند ، فقط يك تكه از خمير را جدا كنيد و براى مدت كوتاهى آن را بجوشانيد ، بخار پركنيد و يا به همان صورت خميراستفاده كنيد.


تركيبات  ، افزودنيها  و ليكوييد هاى بيشتر همگى در نهايت قيمت طعمه شما را افزايش خواهند داد. به همين دليل مواد بويله خود را بر اساس مواد ساده اى كه از ارزش غذايى و قدرت جذب بالا برخوردار هستند انتخاب كنيد و فاكتورهايى ديگر مثل قدرت شناورى آنها را در نظر بگيريد.و موارد ديگرى مثل چگالى ، شكل ظاهر ، واكنش پذيرى در آب و در برخورد با ساير تركيبات و مشابه آن. طعمه هاى كپورى مى توانند بسيار ساده و در عين حال به نسبت عملكردى كارساز در داخل آب ، و در جلب توجه ادراك و غريزه ماهى  بسيار پيشرفته باشند.  



طعمه هاى غير معمول بسيار ساده بنا به رفتارهاى دفاعى ماهى و تحريك غريزه كنجكاوى كپور مى توانند عملكرد خوب و متفاوت داشته باشند ، بر طبق همين نكته لطفا قدرت ساخت طعمه آب سرد دست ساز خود را با یک لايه رويين نازك و نرم ، دست كم نگيريد. اين امر به شما اطمينان مى دهد كه عملكرد بويله تان به دلايل متعددى بهبود مى يابد. براى مثال از آنجايى كه طعمه شما تقريبا با ٩٠ درصد موارد شركتى كه ماهى ٢٤ ساعته در برخورد با آنها هستند ، متفاوت است ، از فيلتر دفاعى ماهى عبور كرده و نتايجى شگفت آور را در پى خواهد داشت.


بيشتر كپورها در درياچه هايى كه ما در آن ماهيگيرى مى كنيم ، در مقابل روشها و طعمه هايى كه ما بطور معمول بكار مى گيريم رفتارى محتاطانه از خود نشان مى دهند و به مرور زمان بيشتر از منابع غذایی به چشم علايم خطر به آنها نگاه مى كنند!


كپورهاى محتاط مى آموزند كه بايد در مقابل بويله هاى شركتى ، خود دارى كنند و از خوردن آنها پرهيز مى كنند ، و اين يادگيرى در پى تجربه مكرر آنها بعد از خوردن طعمه و به قلاب افتادن بوجود مى آيد. بر همين اساس وقتى آنها به طعمه اى بر مى خورند داراى مشخصاتى متفاوت با آنچه كه بارها باعث به دام افتادنشان شده بود ، مى باشد ، احتمال اشتباه مجدد و به دهان گرفتن آنها تا حد بسيار بالايى افزايش مى يابد. براى من اين يكى از بزرگترين رازهاى موفقيت در صيد توسط طعمه هاى دست ساز خودم مى باشد ، و بالاتر از همه كشف كرده ام كه بيش از ٩٠ درصد طعمه هايى كه ساخته ام ( مربوط به دهه ٧٠ مى شود ) در همان جلسه اول استفاده جواب داده اند ،أچرا كه تاثير مخرب طعمه هاى تكرارى در مورد آنها مصداق نداشته است.

با كمى تمرين ساخت بويله با مواد مغذى ارزان قيمت و ساخت مقدار كم طعمه در هر بار ، شما هيچ ريسك بزرگى انجام نداده ايد و بعد از مدت كوتاهى به قدرت بينظير آنها پى برده و ديگر هيچ وقت نيازى به خريد طعمه هایی كه هر روز مد مى شوند ، نخواهيد داشت. و به جاى اينكه اجازه بدهيد شركتهاى توليد بويله براى شما تصميم بگيرند ، خودتان براى برنامه هاى كپورگيرى تان تصميم گرفته و بدین سان از موفقيتى كه بدست خواهيد آورد ، لذتى دو چندان مى بريد.


در پى كسب كمى تجربه قادر خواهيد بود بسيارى از طعمه هاى موفق شركتى را به كمك همان مواد ارزان و ساده ، همتاسازى نموده و با ايجاد تغييراتى در ساختار آنها ، به پاداشى بزرگ دست يابيد ، چرا كه شما اولين كسى خواهيد بود كه آن طعمه جايگزين را در آن آبها بكار مى گيريد و در پى كسب نتايج شگفت انگيز لذت مضاعفى از بابت جواب گرفتن از طعمه اى كه محصول تفكر و تلاش خودتان بوده ، مى بريد. ( كه اين مورد هيچ گاه در مورد استفاده از طعمه هاى شركتى اتفاق نخواهد افتاد ) 


شما مى توانيد  صد در صد اطمينان داشته باشيد كه هيچ كس ديگرى خبر ندارد كه دقيقا چه طعمه اى را بكار مى گيريد ، و هيچ كس قادر نخواهد بود ماهى مورد هدف شما را با همان طعمه اى كه شما استفاده نموديد صيد كند،  چرا كه عملكرد طعمه هاى شركتى و در دسترس همه هيچ وقت به پاى طعمه منحصر به فرد شما نمى رسد!  


نوشته : تيم ريچاردسون

برگرفته از : 

ترجمه : حسین وفا